Lisämyynnillä lisää liikevaihtoa.

DSC_0815

Lisämyynnillä lisää liikevaihtoa. Miten? Kuinka kasvattaa myyntiä niin, että se todella tuntuu? Näytän sinulle esimerkin, jonka avulla uskallat tavoitella suurempaa liikevaihtoa, ja voit jopa päästä tavoitteeseesi! Mutta kerrataan ensin mitä se lisämyynti oikein on.

Mitä on lisämyynti?

Lisämyynti tarkoittaa sitä, että myydään asiakkaalle enemmän kuin mitä hän tuli hakemaan. Esimerkiksi asiakas ostaa housut ja tähän myydään vyö tai tuikkukipon ostajalle myydään tuikkuja. Näitä lisämyyntituotteita kutsutaan käyttöyhteystuotteiksi. Lisämyyntiä voi olla mikä tahansa tuote mutta yleensä on helpompaa lisämyydä tuotteita, jotka jollain tavalla liittyvät jo ostoskorissa olevaan tuotteeseen.

On helpompaa saada myytyä jo sisään astuneelle asiakkaalle enemmän kuin yrittää saada asiakkaita astumaan sisään enemmän!

Esillepanoilla on väliä lisämyynnin kannalta!

Houkuttelevilla esillepanoilla pyritään saamaan lisämyyntiä, joten on tärkeää tehdä esillepanot siten, että käyttöyhteystuotteet on huomioitu. Esimerkiksi pöytä, jossa on vähän sitä sun tätä ei ole myyvä, koska asiakkaan on vaikea hahmottaa siitä tuotteita ja yhteensopivia kokonaisuuksia. Pöydän tulee olla selkeä, jotta asiakas hahmottaa siinä olevat tuotteet, saa ahaa-elämyksen ja tekee ostopäätöksen. Järkevintä on siis suunnitella esillepanot ja miettiä käyttöyhteystuotteet.

Lisämyynti mielessä tehdyt ja suunnitellut esillepanot ovat asiakaspalvelua! Asiakkaan on helppo tehdä ostoksia.

Lisämyynnin merkitys liikevaihtoon

Mikä sitten on lisämyynnin merkitys liikevaihtoon? Kuinka paljon voit kasvattaa liikevaihtoasi keskittymällä tavoitteelliseen visuaaliseen markkinointiin?

Tässä esimerkkilaskelma:

Esimerkkiyrityksen luvut ovat seuraavat kuukaudessa:

Myymälän ohi kulkee 25 000 ihmistä
Kävijämäärä 2 500
Ostaneet asiakkaat 500
Myytyjä tuotteita 650
Myynti 13 000€

1

Tutkimusten mukaan noin 10 % ohikulkijoista astuu sisään myymälään. Kauppias päättää satsata houkutteleviin näyteikkunoihin ja siistiin julkisivuun. Hän toivoo saavansa 2% lisää ohikulkijoita sisään myymälään. Lisäksi hän haluaa satsata liikkeen esillepanoihin sekä visuaaliseen ilmeeseen. Hän haluaa nostaa keskiostosta kappaleissa 0,5 yksikköä, keskiostoksen arvoa 5 euroa ja ostaneiden asiakkaiden määrää 5%.

2

Kauppias panostaa tuotevalikoimaan, näkyvyyteen ja asiakaspalveluun. Liikkeen visuaalisessa ilmeessä on parantamisen varaa. Hän päättää palkata visualistin. Visualisti suunnittelee ja toteuttaa ikkunan, sekä suunnittelee ja toteuttaa myymälän esillepanot. Hän käyttää aikaa yhteensä kaksi kahdeksan tunnin työpäivää. Oletetaan, että liikkeessä on kalusteet, valaistus jne kunnossa. Visualisti laskuttaa työstään 960 euroa. Alvia ei tarvitse tässä esimerkissä huomioida. (Huom! Esimerkissä visualistin palkkio on laskettu yläkanttiin 960€/16=60€. Keskimäärin visualistin palkkio on noin 50€ tunnissa ja myymälän koko, kalusteet, jne. vaikuttavat käytettävään tuntimäärään.)

Miten tämä kaikki näkyy liikevaihdossa?

Mikä on liikevaihdon kasvu, jos kaikkia tunnuslukuja saadaan korotettua tavoitteeseen ja liikevaihdon kasvusta vähennetään visualistin palkkio. Oliko investointi kannattava?

Mikäli 10% sijaan 12% ohikulkijoista saadaan sisään, tarkoittaa se 3 000 kävijää kuukaudessa, eli 500 potentiaalista asiakasta enemmän. Ostaneita asiakkaita on 25% kävijöistä, se tarkoittaa 750 maksavaa asiakasta, joka on 250 maksavaa asiakasta enemmän. Myös keskiostos kappaleissa saadaan 1,8:aan, joten myytyjä tuotteita on 1 350, se tarkoittaa 700 myytyä tuotetta enemmän!

Jos kauppias saa nostettua myös keskiostoksen arvon 31 euroon, on uusi myynti 41 850 euroa kuukaudessa, eli 28 850 euroa enemmän!

3

Oliko investointi visualistiin kannattava?

Oliko investointi kannattava?  28 850 euroa lisää myyntiä, keskikatteen ollessa 45% tuottoa jää 15 867,5 euroa ja siitä vähennetään visualistin palkkio 960 euroa, eli jäljelle jää vielä 14 907,5 euroa. Investointi oli ehdottomasti kannattava. Toki täytyy muistaa huomioida, että liiketoiminnan on oltava muutenkin kannattavaa ja katetuotto kunnossa.

Huom! Tiedän, että tämä oli kärjistetty esimerkki. Vaatii kovasti työtä saada nämä kaikki luvut todella nousemaan. Pointtini on herätellä huomaamaan, että pienilläkin tavoitteilla voi saada aikaan suuren kasvun. Tavoitteiden pilkkominen pieniksi saa niiden tavoittelemisen tuntumaan helpommalta saavuttaa. Kaikki on mahdollista! Täytyy vain asettaa tavoitteet ja etsiä ratkaisuja niiden saavuttamiseksi.

E-kirjassani Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – työkaluja yrittäjälle, opetan kuinka näitä tunnuslukuja lasketaan. Mikäli kiinnostuit aiheesta, voit ladata ilmaisen e-kirjani Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle tästä.

Anna Juusela

SADW: Näyteikkunataidetta

SADW15_logo

Seinäjoki Art and Design Week, SADW järjestetään jo kolmatta kertaa. Taidetta, designia ja muuta yllättävää, poikkitaiteellista ohjelmaa pursuavaa SADW-viikkoa vietetään 8.-13.9.2015.

Yanca tuo kansainvälistä trendiä ihailtavaksi seinäjokiseen katukuvaan. Yhteistyössä seinäjokisten taiteilijoiden ja yrittäjien kanssa syntyi näyteikkunataidetta. Seinäjoki ei turhaan ole tunnettu yrittäjyydestä, sillä yrittäjiä ei tarvinnut maanitella mukaan vaan he ottivat idean innolla vastaan. Loistavaa tekemisen meinikiä!

Kiitokset kaikille mukana olleille. Tästä pääset tutustumaan SADW:n ohjelmaan.

Näyteikkunataidetta pääset ihastelemaan 8.9.-13.9. seuraavien liikkeiden näyteikkunoissa!

Boutique S Koulukatu 22

Boutique S on Seinäjoen ydinkeskustassa sijaitseva naistenvaatteiden erikoisliike, joka tarjoaa ripauksen luksusta elämään. Meiltä löydät itsellesi vaatteet ja asusteet, niin arkeen kuin juhlaan. Asiantuntevalla ja hyvällä palvelulla löydämme sinulle täydellisen asukokonaisuuden.

Kansainvälisten brändien lisäksi liikkeestämme löytyy hyvä valikoima Suomalaisia design-vaatteita ja asusteita.

Yrityksen on perustanut Suomen muodin huipulle-ohjelman voittanut Linda Sipilä yhdessä äitinsä Alisa Sipilän kanssa vuonna 2010. Vuonna 2013 jatkoin putiikin luotsaamista siitä mihin Linda ja Alisa putiikin pyörittämisen päättivät. Oman yrityksen perustaminen oli vuosien haave, joka vihdoin sai täyttymyksen. Taustavaikuttajana yrityksessä toimii aviomieheni Antti Nisula.

Toivotamme kaikki sydämellisesti tervetulleeksi liikkeeseemme!

Sari Nisula, kauppias

Taiteilija Hilla Hautanen on tavattavissa liikkeessä keskiviikkona 9.9. klo 14-16. Keskiviikkona myös jaetaan  asiakkaille yllätyslahja ja kaikkien käyneiden kesken arvotaan 2 kpl 50€:n lahjakorttia. Suosittelen tutustumaan taiteilijaan, myymälään ja osallistumaan arvontaan! 

IMG_2259

 IMG_2274

Boutique S näyteikkunan toteutti Hilla Hautanen.

Taiteilija Hilla Hautanen tunnetaan värikkäistä, unenomaisista maalauksistaan. Hän yhdistelee erilaisia maalaustapoja ja symboliikkaa. Matkoilla lähelle ja kauas syntyvät ideat kypsyvät teoksiksi ateljeissa Seinäjolla ja Tampereella.

Hilla Hautanen, taiteilija

Luxus Day Spa Kalevankatu 14

LUXUS DAY on moderni kauneus -ja hyvinvointihoitola Seinäjoen keskustassa, osoitteessa Kalevankatu 14. Takaamme asiakkaalle LUXUS hetken rentouttavan harmonisessa tunnelmassa. Unohda kiireet, meillä on aikaa sinulle!

Palveluihimme kuuluvat kasvo,-käsi ,-jalka ja vartalohoidot, sokeroinnit, LCN-rakennekynnet, geelilakkaukset käsille ja varpaille, ripsien- ja kulmien kestovärjäys ja muotoilu,kulmien stailaus ja tuuhennus, LUXUS LASHES- ripsipidennykset,Volyymiripsipidennykset, YUMI LASHES- ripsienkestotaivutukset, ripsipermanentit, injektiohoidot, meikkaukset ja meikkiopastukset.

Marisa Puskala, kosmetologi,kynsiteknikko

Maria Ojala, kosmetologi,kynsiteknikko

Sofia Ulvila, ripsiteknikko, kynsiteknikko, injektiohoidot

LdS2

Lds3

Luxus Day Span ikkunan toteutti Tiina Kemppainen.

Taiteilija Tiina Kemppainen on Seinäjoen Kourassa asuva ja työskentelevä taidemaalari,joka
tunnetaan erityisesti isokokoisista,värikkäistä ja kerronnallisista teoksistaan.

Tiina Kemppainen, taiteilija

Manual Kauppakatu 11

Manual on katumuodin erikoisliike Seinäjoen keskustassa. Olemme toimineet vuodesta 2010 asti. Tarkoituksemme on tarjota asiakkailemme tuotteita, joissa on rajatumpi saatavuus sekä tämän hetken kuumimmat merkit. Lisäksi hyllystä löytyy dekit, trukit ym skeittaukseen tarvittavat välineet.

Arttu Hautabacka, kauppias

Lisäksi Manualista löydät uniikin, yhteistyössä RiiKen kanssa SADW:ta varten suunnitellun kassin. Hinta 6 euroa. Kannattaa ehdottomasti käydä noutamassa omasi äkkiä pois! 

IMG_2096IMG_2107

Manualin ikkunan toteutti RiiKe. Tästä pääset tutustumaan Riitan Metsolassa -blogiin.

RiiKe on yritys, joka syntyi vähän vahingossa vuonna 2014 lasten kanssa puuhastellessa. Yrityksen takana häärii Visualisti -opiskelija ja kuuden lapsen äiti, joka tykkää kauniista ja yksinkertaisesta. Useimmiten kuviot ja ideat syntyvät keskellä tiskien laittoa, tai parhaimmillaan neljän ruuhkassa. Käsillä tekeminen ja kotimaisuus ovat tärkeää yritykselleni.
Intohimo piirtämiseen, erilaisten stailauskohteiden sisustamiseen ja kaikkeen kauniiseen nousee syvältä. Ajatus myyntiin tulevien  -niin uusien kuin vanhojenkin kotien stailaamisesta pulppuaa sydämestä luoda lähelle kaunista. RiiKeltä löydät lisäksi kodin sisustukseen, ystävälle piristykseen kuin onniteltavallekin yksinkertaista, suomalaista designia.
Riitta Kellosaari, yrittäjä

Pomp Shop Torikeskus

Pompshopn on perustettu joulukuussa 2010 Kaisa Isoluoman ja Anu Ylisen toimesta. Lähdettiin pienestä liiketilasta (40neliötä) ja muutamista merkeistä. Nyt Pompshopilla on yli 15 merkkiä ja tilaa löytyy yli 170 neliötä. Olemme palveleva merkkivaateliike. Liikkeen tarjonnasta löytyy niin rentoa vapaa-ajan vaatetta kuten collareita, huppareita ja tennareita kuin myös farkkuja, kauluspaitoja sekä mekkoja.
Tunnetuimpia merkkejämme ovat adidas, Makia ja Superdry, lisäksi liikkeestämme löytyy useampi tanskalainen merkki kuten Solid, Desires sekä Knowledge Cotton Apparel, joka valmistaa tuotteensa pääasiassa luomupuuvillasta.
Tärkeintä meille on, että jokainen asiakas saa haluamaansa palvelua ja liikkeessä vierailun jälkeen sinne haluaa palata uudestaan.
Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme ja kuuntelemme myös asiakkaiden toivomuksia. Monesti kuulemme liikkeestämme puhuttavan nuorten liikkeenä ja se hieman häiritsee meitä. Liikkeessämme ei ole ikärajaa. Toki suurin asiakasryhmämme ovat nuoret, mutta vain oma maku ja mieltymykset ratkaisevat. Ne ihmiset, jotka sen ymmärtävät ovat meidän tyytyväisimmät asiakkaat.
Anu Ylinen ja Kaisa Isoluoma, kauppiaat
IMG_2155[1]
IMG_2159[1]

Pomp Shopin ikkunan toteutti Nina, LR mainos

Nina Lahti-Röyskö on graafinen suunnittelija, joka pyörittää LR mainoksen Seinäjoen toimipistettä.
LR mainos on vuodesta 1984 saakka toiminut täyden palvelun mainostalo, joka graafisen suunnittelun lisäksi myös toteuttaa printit, tarratyöt, laserkaiverrukset ja paljon muuta!

Graafinen suunnittelu kattaa kaiken yrityksille, tapahtumille ja tuotteille. Suunnittelemme mm. logot, lehti-ilmoitukset, esitteet ja teippaukset, kattaen koko viestinnän visuaalisen ilmeen.

Tehtaastamme saat mainonnan tukimateriaalit käyntikorteista autoteippauksiin ja kaikkea siltä väliltä.

Nina Lahti-Röyskö, graafinen suunnittelija

 

SADW:n Koto- kauppa ja kahvilan toteutuksesta vastaa Irina K 

Koto-kauppa ja kahvila -tilan monista ikkunoista yksi on varattu koristeltavaksi avajaispäivänä Irina K Designin toimesta. Irina K on seinäjokinen graafinen suunnittelija ja kuvittaja. Ikkunateos toteutetaan livepiirtämisenä, jonka edistymistä voi käydä seuraamassa paikan päällä. Lisäksi Irinan tekemiä postereita ja kortteja löytyy myymälästä. Lisätietoa www.irinakdesign.fi sekä facebookista ja instagramista.
IMG_2172 IMG_2175

Käykäähän tutustumassa liikkeiden antiin ja SADW:n tarjontaan!

Terveisin

Anna

 

Lataa ILMAINEN e-kirja

Lataa ILMAINEN e-kirja!

Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle e-kirjan voit ladata tästä linkistä.

 

E-kirjassa käyn lyhyesti läpi visuaalisen markkinoinnin tärkeyttä ja tarkoitusta sekä annan pari vinkkiä, joilla pääset alkuun visuaalisen markkinoinnin mittaamisessa. Lisäksi jokaisen osion lopussa on check list, jonka avulla voit tarkistaa oman myymäläsi tilanteen.

Liiketoiminnassa, kuten myös muilla elämänalueilla, on hyvin vaikea saavuttaa mitään ellei ole ensin asettanut tavoitteita. Liiketoiminnassa lähdetään liikkeelle myyntibudjetin laatimisesta, eli siitä kuinka paljon halutaan tienata rahaa. Tämähän tietysti jaetaan kuukausi-, viikko- ja päivätavoitteiksi. Vähittäiskaupoissa tuotteet ovat luonnollisesti se asia, jolla raha saadaan vaihtamaan omistajaa. Se, miten tuotteet ovat esillä, on ratkaisevaa myynnin kannalta. (Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle, 2015).

 

Tuottoisia lukuhetkiä! Lataa e-kirja tästä!

Anna Juusela

 

 

 

 

Catcher Retail – Kehitä liiketoimintaasi

Kivijalkaputiikkien tulee pysyä alati kiihtyvässä kilpailussa mukana. Myymälöiden avuksi pyritään löytämään uusia ratkaisuja erilaisten sovellusten ja teknologisten innovaatioiden kautta.

Asiakkaat hakevat enenvissä määrin elämyksiä vieraillessaan myymälöissä. Yhdelle merkitsee kontakti ihmisen kanssa, toiselle se että saa kosketella ja hypistellä tuotetta, kolmannelle liikkeen ilmapiiri ja ilme. Kaikki nämä ovat tärkeässä roolissa, jotta saadaan asiakas liikkeeseen sen sijaan että hän tilaisi tuotteen netistä. Yhtä kaikki, asiakaspalvelun laatu korostuu kivijalkamyymälässä. Täytyy osata olla palvelualtis olematta tyrkky. Millä tätä palvelun laatua sekä muita kivijalkamyymälälle tärkeitä seikkoja sitten pysytään mittaamaan? Miten kerätä helposti asiakasrekisteriä ja samalla palautetta?

Catcher Retail on uusi suomalainen innovaatio, jonka avulla myymälässä tiedonkeruu sekä asiakasrekisterin kartuttaminen pystytään tekemään helposti myymälään asennettavan iPadin avulla.

Catcher Retail on työkalu asiakaspalautteen keruuseen, kontaktointiin ja kohdennettuun markkinointiin. Catcherin avulla keräät asiakaspalautteen tehokkaasti suoraan sähköiseen muotoon. Asiakaspalautetta saadaan kerättyä kohdennetusti, jolloin toiminnan kehittäminen helpottuu. Catcherillä kontaktoit vastaajasi automaattisesti ja varmistat, että asiakas palaa liikkeeseen nopeammin ja useammin. Catcher Retail

Lisää tietoa Catcherista löydät täältä. 

Miksi asiakastyytyväisyyden ja palautteen hankkiminen kannattaa? No, tietysti liiketoiminnan kehittämisen kannalta on oleellista olla dataa, jonka avulla tiedetään mitä osa-aluetta tulisi kehittää. Toisekseen asiakaspalautteen avulla on mahdollista reagoida huonoon asiakaskokemukseen, saada asiakas palaamaan liikkeeseen ja säästää mahdollinen liikevaihdon menetys.

Esimerkkilaskelma: 

Asiakas Aatu vierailee kivijalkamyymälässä, jossa häntä ei tervehditä eikä häntä palvella. Aatulla ei ole ketään kenelle jättää asiasta palautetta, eikä hän vaivaudu kaivamaan liikkeen omistajan sähköpostiosoitetta. Koska vanha sanonta ”paha kello kauas kuuluu” pitää tässä tapauksessa paikkansa, Aatu kertoo kahdelle kaverilleen huonosta kokemuksesta ja he kaikki päättävät olla menemättä kyseiseen liikkeeseen enää. Olettakaamme, että kunkin keskiostos olisi ollut 30 euroa. Kyseessä on myymälä, jossa Aatu kavereineen olisi vieraillut noin 6 kertaa vuodessa.

30€ x 3 = 90 euroa

90€ x 6 = 540 euroa

Myymälässä vierailee Aatun kohtalotovereita 10 kappaletta, joista jokainen kertoo kahdelle kaverilleen huonosta kokemuksesta. Eli Aatun ja hänen kavereidensa lisäksi onkin 30 henkilöä, jotka päättävät olla menemättä kyseiseen myymälään jatkossa. Heidän kaikkien keskiostos olisi myös noin 30 euroa ja he olisivat vierailleet myymälässä ostavina asiakkaina 6 kertaa vuoden aikana.

30€ x 30 = 900 euroa

900€ x 6 = 5 400 euroa

5 400€ plus Aatun ja hänen ystäviensä 540 euroa, on liikevaihdon menetys yhteensä 5 940 euroa.

Myymälänhoitaja tai kauppias on tästä tietämätön. Olettakaamme, että hänellä on töissä myyjä, joka ei ole ymmärtänyt asiakaspalvelun tärkeyttä ja hän jättää tämän tästä asiakkaita tervehtimättä ja palvelematta. Kauppias kuitenkin kuulee  uudesta tavasta kerätä asiakaspalautetta ja päättää hankkia myymäläänsä Catcherin. Laite brändätään liikkeen imagon mukaisesti ja siihen tulee yksinkertainen asiakaspalautekysely. Laitteen avulla kauppias pystyy seuraamaan reaaliajassa asiakaspalautetta ja huomaa palautteen olevan huonoa aina, kun kyseinen huonosti palveleva myyjä on työvuorossa.

Kauppias tarttuu toimeen laskeskeltuaan, kuinka paljon hän menettää rahaa, palaamattomien asiakkaiden mukana. Hän lähettää asiakkaille Catcherin avulla pahoittelunsa ja tarjoaa alennuskoodin, jotta saisi menetetyt asiakkaat takaisin. Lisäksi hän pystyy keräämään kanta-asiakasrekisteriä helposti ja tarjoamaan entistä parempaa palvelua asiakkailleen.

Asiakas Aatu palaa liikkeeseen saatuaan pahoitteluviestin ja jättää aina palautetta tarpeen tullen Catcheriin.

Edellä kuvattu tarina on toki kärjistetty ja yksinkertaistettu mutta yhtä kaikki se antaa viitteitä siihen, kuinka tärkeää on opetella hyödyntämään teknologiaa liiketoiminnan kehittämisessä. Asiakasrekisterin ja palautteen kerääminen käsipelillä on sen verran vaivalloista, että suurin osa jättää sen tekemättä. Kun Miikka Lindén App Studios Finland Oy:stä otti yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä Catcherin tiimoilta otin sen innolla vastaan. Suosittelen jokaista miettimään oman myymälänsä akilleenkantapäätä. Missä olisi varaa parantaa? Miten voisin helpottaa omaa työtäni ja palvella asiakkaitani entistä paremmin? Saisinko uusista innovaatioista siihen helpotusta?

Hyviä myyntejä!

Anna Juusela

 

 

 

 

7 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen

1

YritysHelsingin Yrittäjäverkossa oli puhumassa Antti Vanhanen Devil in a Good Man yrityksestä. Antti esitteli 7 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen, joiden avulla sinun on helpompi saavuttaa tavoitteesi. Vanha sanonta ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee siis myös tässä, suunnittele tavoitteesi!

 

2

Ensimmäisen vinkin takana on kysymys: onko matkasi yhtä tärkeä kuin määränpää? Mikäli et nauti matkasta, joka aivan varmasti on kuoppainen ja täynnä yllätyksiä, joita joudut kohtaamaan ennen kuin pääset perille, sinun on vaikea motivoida itseäsi. Pelkkä määränpäähän keskittyminen on kuin porkkana, joka roikkuu nenäsi edessä mutta jota et koskaan tule saavuttamaan. Kysy itseltäsi: miksi haluat sitä mitä haluat?

 

3

Toinen vinkki laittaa ajattelemaan motivaatiota. Liian usein tavoite luodaan negaation kautta, kuten esimerkiksi ’alan laihduttaa, koska en halua olla enää lihava’. Tässä ajattelumallissa siis keskitytään siihen, ettei haluta olla enää lihavia, mutta ajattelu kuitenkin keskittyy juuri lihavuuteen. Haluan laihduttaa, koska haluan olla elinvoimainen ja terve on pitkäjänteisessä tavoitteen asettelussa järkevämpi. On siis mentävä kohti tavoitetta.

 

4

Tee se mitä voit tänään. Älä suunnittele tekeväsi huomenna mitään mitä et ole valmis tekemään tänään. Tämä tarkoittaa sitä, että ellet ole motivoitunut ottamaan pieniä askelia tavoitettasi kohti joka päivä, on tavoitteesi väärä. Valitse siis tavoitteita jotka motivoivat sinut tarttumaan toimeen heti.

 

5

Kiireellistä ja tärkeää on tulipalon sammuttaminen. On kuitenkin parasta olla pitkäjänteinen ja kylvää tärkeitä siemeniä, jotka ajan mittaa tuottavat satoa. Tärkeät asiat ovat harvoin kiireellisiä, siksi ne usein jäävät kiireellisten, monesti jopa vähemmän tärkeiden töiden jalkoihin. Tässä kuitenkin tulisi muistaa pitkän tähtäimen tavoitteesi, tärkeiden asioiden tekeminen, vaikkakin vähemmän kiireellisten, on juuri se matka.

 

6

Mikäli sinulla on tavoitteena aloittaa kuntoilu, ei kannata heti ryhtyä juoksemaan 10 kilometrin lenkkiä. Mutta, jos aloitat sillä, että juokset edes yhden minuutin päivässä ja rakennat siitä kohti 10 kilometrin lenkkiä, onnistuminen on todennäköisempää. Vanhasen mukaan ”Luontainen vastustuskykymme tappaa liian suuret tavoitteet.”  Ihmiselle on luontaista haluta mennä sieltä mistä aita on matalin. Sen vuoksi Vanhanen neuvoo ”Pienet tavoitteet livahtavat vastustusmekanismin ohi ja luovat momentumia.” Etene siis pienin askelin.

 

7

Mikäli keskityt vain päämäärään unohdat matkan. Jos et nauti siitä mitä teet, huolimatta siitä johtaako se päämäärääsi, on melko varmasti edessä burnout. Vanhasen sanoin ”Lopputuloksen jumaloiminen johtaa loppuunpalamiseen.”  Elämä on matka. Yhtälailla yrityksen pyörittäminen on matka. Toki täytyy olla suunta ja tavoite, mutta on pystyttävä myös elämään tässä hetkessä. Päämäärä ja tavoite saattavat muuttua matkan varrella. ”Keskity siihen mitä kontrolloit. Asenne ja lähestymistapa.”  Vanhanen neuvoo. Älä kuluta energiaasi stressaamiseen lopputuloksesta, kun pystyt päästämään irti lopputuloksen kontrolloinnista, motivaatiosi kasvaa. ”Lisäät luovuutta ja nautit työstäsi enemmän.” Vanhanen summaa.

 

8

”Aseta itsellesi tavoite ja siirrä sen jälkeen kaikki huomiosi tekemiseen.” Vanhanen muistuttaa. Uskonpuute ja erilaiset pelot ovat suurimmat kompastuskivet. ”Keskittymällä nykyhetkeen saat aikaan stressin sijaan tuloksia.” Vanhanen huomauttaa. Ihminen on useimmiten itse itselleen pahin este. Henkiset rajat, jotka on ajan mittaan rakennettu oman ajattelun ja sitä kautta toiminnan ympärille ovat monesti yllättävän vahvaa tekoa. Älä siis jumittaudu miettimään omaa rajallisuuttasi vaan keskity tekemiseen.

Seuraavana tavoitteenani on oppia asettamaan tavoitteita. 🙂

Anna Juusela

 

 

 

 

 

Sisäänostojen suunnittelu on tärkeää

sisäänostojen suunnittelu on tärkeää

Miksi sisäänostojen suunnittelu ja budjetointi on tärkeää?

Mieti näitä muutamia kysymyksiä, mikäli sinulla on tapana lähteä sisäänostoille pelkällä mutu-tuntumalla:

Mitä tapahtuu varastosi arvolle kumulatiivisesti, mikäli et tiedä mikä varaston arvon tulisi olla myynteihinsi verrattuna?

Minkä verran tuotteita sinun tulee ostaa sisään suhteessa myynteihin?

Minkä verran kannattaa jättää niin kutsuttua vapaata rahaa kauden sisällä tapahtuviin ostoihin?

Kaikki budjetit aloitetaan laatimalla myyntibudjetti. Myyntibudjetti on äärimmäisen tärkeä, sillä se antaa tavoiteltavat myyntiluvut. Liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttaa se, millaisella katteella myydään, joten heikompina hetkinä ts. liikevaihdon pienentyessä, kannattaa satsata katteeseen. Joissain tapauksissa joudutaan alentamaan tuotteita, (on houkuteltava asiakkaita myymälään tai putsattava varastoa) jolloin menetetään katteessa. Alentamisella tavoitellaan lisää liikevaihtoa, jolla voidaan paikata katteen menetystä. Yrittäjät.fi sivustolta löytyy hyödyllinen alennuslaskuri, jonka avulla voit laskea minkä verran sinun tulee saada lisää liikevaihtoa päästäksesi samaan kokonaiskatteeseen kuin ennen alennusta. Laskurin löydät täältä.

Sisäänostoja suunniteltaessa on tiedettävä mikä on tavoiteltava liikevaihto ja mitkä ovat kuukausittaiset myyntitavoitteet. Sisäänostojen budjetointi aloitetaan siis myyntibudjetin laadinnalla. Seuraava tärkeä komponentti on varaston arvo sekä varaston kiertonopeus. Ohjeita kiertonopeuden laskemiseen löydät aiemmasta tekstistäni: Varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää. Mikäli varaston arvo on liian pieni, on mahdoton päästä tavoiteltuihin myynteihin, sillä joudutaan myymään ”ei oota”.  Mikäli varaston arvo on liian suuri ja edelleen ostetaan liian suuria määriä suhteessa myyntiin, varaston arvo paisuu kumulatiivisesti, tuotteet vanhenevat eivätkä ole enää houkuttelevia ja myyviä. Raha on kiinni varastossa eikä sitä riitä uusien tuotteiden hankintaan. Pahimmassa tapauksessa tämä johtaa konkurssiin.

On tärkeää tietää kannattavuuteen viittaavat tunnusluvut. Millaisella liikevaihdolla ja katteella toimintani on kannattavaa? Mikä on ihanteellinen varaston kiertonopeus ja millainen on tavoiteltava varaston arvo? On siis parasta suunnitella ja budjetoida sisäänostot huolella.

Tässä vielä muutama pointti miksi sisäänostojen suunnittelu on tärkeää:

  • Virheostojen minimointi: TUNNE ASIAKKAASI! Kuka on sinun liikkeesi loppukäyttäjä? Kenelle myyt tuotteesi?
  • Tehtävänä on maksimoida tuotevalikoiman kannattavuus vastaamalla loppukäyttäjien tarpeisiin.
  • Ostot ovat yksi kilpailukeino. Valikoimasi on valttisi!
  • Oikea, tavoitettu kohderyhmä + oikea määrä tuotteita = tavoiteltu liikevoitto.
  • Toimitusajat ja niiden huomioiminen ettei kaikki tuotteet tule kerralla tai ettei toimitus ole liian pitkä yhdisteltävissä olevilla tuotteilla. Esimerkiksi yläosa jo myyty, kun alaosa vasta saapuu.
  • Maksut. Rahan kierto, huomioi ettei kaikki tule kerralla maksettavaksi.

Olen tehnyt Excel pohjaisen työkalun sisäänostojen budjetointiin, joka helpottaa budjetin laatimista. Sisäänostojen budjetointityökalu + 1h konsultointi 249€.

Miksi varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää

Varaston kiertonopeus tarkoittaa varaston käyttöastetta, eli sitä kuinka monta kertaa vuodessa varasto vaihtuu. Myymättömät tavarat sitovat rahaa – tavara ei hyllyssä tuota mitään. Tässä tekstissä avaan sitä miksi varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää, huolimatta siitä onko kyseessä verkkokauppa vai kivijalkakauppa.

Mitä lyhyemmän aikaa tavarat ovat varastossa, sitä parempi maksuvalmius

Mitä nopeammin varasto vaihtuu, sitä nopeammin saadaan raha käyttöön ja sitä vähemmän varastoon sitoutuu pääomia” (merkonomi.hannumikkonen.com).

Eli, voidaan ostaa uusia myytäviä tuotteita. Esillepanoilla on suora yhteys varaston kiertonopeuteen. Mitä paremmin esillepanot myyvät, ostoskorin sisällön määrä kappaleissa ja ostoskorin arvo kasvavat ja sitä kautta varaston kiertonopeus kasvaa.

Varaston kiertonopeus on tärkeä ja riippuvainen kahdesta asiasta:

1. Sisäänostoista, jos on ostettu liian suuria määriä tuotteita, täytyy myyntien olla myös suurempia, jotta kiertonopeus kasvaa samassa suhteessa. Muutoin varasto paisuu. Ennakointi, oman asiakaskunnan tunteminen ja sisäänostojen budjetointi ja huolellinen suunnittelu ovat ensimmäisiä askeleita nopeampaan kiertonopeuteen. Lisäksi se on ennaltaehkäisevää työtä virheostojen minimointiin.

Virheostoja ei kukaan pysty välttämään täysin, mutta se miten reagoi tehtyihin virheostoihin on kaiken a ja o.

”Erityisesti sellaisia tuotteita, joita menee vähän kaupaksi, tulee seurata, jotta varaston arvo ei paisuisi ja kierto hidastuisi. ” (merkonomi.hannumikkonen.com).

Tämä tarkoittaa siis nopeaa reagointia hitaasti liikkuviin tuotteisiin. Liian usein ”istutaan” tavaran päällä, eikä malteta aktivoida tuotetta alennuksilla. Tietysti ensin täytyy uuden tuotteen kanssa kokeilla eri esillepanoja ja niin edelleen, mutta viimekädessä, kun kaikki on kokeiltu ja tavara on edelleen myymättä on vain tunnustettava tosiasia, että virheosto tuli tehtyä ja tuote myydään sillä hinnalla ulos, minkä siitä saa. Mieluummin otetaan edes euro siitä tuotteesta ja saadaan tilaa uusille tuotteille ja rahaa vapautettua kuin varastoidaan sitä vanhaa tuotetta ja ajatellaan että ”kyllä se sitten ensi keväänä menee varmasti.” Ei se mene. Piste. Jos se uutena ei ollut toimiva tuote, miksi se olisi toimiva vanhana ensi keväänä?

2. Nimikkeiden määrä vaikuttaa varaston määrään.

”Jos yritys tarjoaa laajaa valikoimaa kustakin tavarasta, varaston määrä kasvaa. Jokaista valikoimaan kuuluvaa tuotetta on oltava tarjolla ainakin tietty minimimäärä, ja se kasvattaa varastoa. Karsimalla valikoimaa saadaan varaston arvoa pienennetyksi.” (merkonomi.hannumikkonen.com).

Mieti siis tarkkaan millainen tuotevalikoimasi on. Lähtökohtaisesti valikoimaan vaikuttaa se kenelle myyt, rajaaminen lähtee siis siitä kuka on asiakkaasi. Ei välttämättä ole järkevää yrittää myydä jokaiselle jotain, vaan kohdentaa valikoima tarkkaan harkitulle asiakaskunnalle. Toinen tärkeä komponentti on myynti. Myynnin täytyy olla suhteessa ostoihin, muutoin kierto ei ole tehokasta. Loistava asiakaspalvelu ja viihtyisä myymälä ovat tässä avainasemassa.

Myös visualistin on tärkeää seurata varaston kiertoa. Hän on se joka on tekemisissä tuotteiden kanssa joka päivä. Huonosti liikkuvat tuotteet tulisi huomata, aktivoida ne ja mikäli mikään ei toimi, tulisi ne myydä alennuksella pois, mieluummin nopeasti sillä varaston kiertonopeus ja katetuotto käyvät käsi kädessä!

Muista kanta-asiakkaasi, he vierailevat myymälässäsi usein

Mitä uutta sinulla on tarjota heille? Näyttääkö liike uudelta ja freesiltä hänelle? Mitä enemmän keskityt liikkeen mylläämiseen, eli säännölliseen esillepanojen uusimiseen, sen freesimmältä liike aina asiakkaalle näyttää. Mikäli kanta-asiakas näkee jo kaksi vuotta sitten tulleen tuotteen edelleen myynnissä, ja vielä normaaliin hintaan, tuskin hän sitä enää haluaa ostaa. Tuotteet myös nuhjaantuvat ajan kuluessa ja vanhat tuotteet hidastavat varaston kiertoa. Tyylikäs, siisti liike houkuttelee ostamaan!

Visual Sense on kirjoittanut (englanniksi) varaston kierron tärkeydestä. Heidän blogiteksin pääset lukemaan täältä:  Visual Sense: Rotating your stock – why?

Ohjeet varastonkiertonopeuden laskemiseen löydät Merkonomi Hannu Mikkosen tekstistä.

Onko sinun myymälässäsi varastopainetta? Minä voin auttaa. Tutustu nettikonsultointeihini!

Anna Juusela

Prèmiere Vision, Pariisi 2015

Première Vision Pariisi on jo vuodesta 1973 tarjonnut muotialan ammattilaisille katsauksen tulevaan. Kävin tutustumassa Prèmiere Visionin nettisivuihin enkä voinut olla kirjoittamatta niistä. Loistava esimerkki siitä, miten hyödyntää nettisivuja! Lisää Prèmiere Visionin historiasta voit lukea täältä.

 

Screen Shot 2015-03-30 at 20.47.03

 

Sivut tarjoavat valtavan määrän hyödyllistä informaatiota myös heille, jotka eivät päässeet paikan päälle. Tämä on mielestäni juuri oikea tapa laajentaa toimintaa ja hyödyntää internettiä. Tämä on myös loistava tapa saada näkyvyyttä, kun somen kautta jaetaan heidän sivuilla olevaa tietoa. Yhtenä esimerkkinä hauska tapa tutustua väriennusteisiin, jonka löydät täältä. 

Screen Shot 2015-03-30 at 20.12.27
Premiere Vision, Pariisi

 

Screen Shot 2015-03-30 at 20.42.21
Prèmiere Vision, Pariisi Colours

 

Tsekkaa myös kesän 2016 asustetrendit täältä.

 

Screen Shot 2015-03-30 at 20.47.25
Prèmiere Vision, Pariisi Accessories Trends SS16

 

 

 

Tämä on myös esimerkki siitä, miten muotimaailma on muuttumassa. Ennen tarkoin varjeltiin tulevan sesongin ennusteita, nyt ennusteita ja catwalk näytöksiä jaetaan auliisti. Mikä onkaan parempi tapa saada infoa ennakkoon kuluttajilta?

 

Screen Shot 2015-03-30 at 20.51.04
Prèmiere Vision, Pariisi Discover The Shows

 

 

Prèmiere Vision on löytänyt sivuston kautta myös keinon houkutella kävijöitä messuille. Minua ainakin alkoi heti houkuttaa matka syksyn Prèmiere Visioniin. Pariisi, nähdään syyskuussa!

 

Suosittelen lämpimästi seikkailemaan heidän sivustollaan! Tässä linkki: Prèmiere Vision.

 

Anna Juusela

 

 

Myymälä 2015, Helsinki

Easy Fairs järjestää Helsingissä Myymälä-messut 25.-26.2.2015.

”Myymälä 2015 on kaksipäiväinen tapahtuma vähittäiskaupan ammattilaisille. Paikan päällä näytteilleasettajat esittelevät uutuuksia, inspiraatiota ja ratkaisuja kaupan alalle – jo seitsemättä kertaa!” (easyfairs.com)

Olen puhumassa Annika Hirven kanssa visuaalisen myyntityön ja markkinoinnin tärkeydestä ja mittaamisesta keskiviikkona AJK-jatkokoulutuksen aamiaisseminaarissa otsikolla ”Tutkittu juttu – visuaalinen markkinointi myynninedistäjänä” sekä torstaina Myymälä-seminaarilavalla otsikolla ”Näin otat käyttöösi visuaalisen myyntityön tehokeinot – ja selvität toimivatko ne todella.”

Annika Hirvi

Ota käyttöösi vähittäiskaupan menestyjien käyttämät tehokeinot ja tuo rahaa kassaan oikein toteutetun, tavoitteellisen visuaalisen myyntityön avulla. Oikein toteutettu ja suunniteltu visuaalinen markkinointi on tärkeässä roolissa myynnin edistämisessä. Houkutteleva ja inspiroiva tuotteiden esillepano ja optimaalisesti toimiva myymäläympäristö lisäävät myyntiä – tutkitusti.

Esillepanoja tehtäessä saattaa unohtua, että sen tulisi tuoda kassaan rahaa ja esillepanojen tuottavuutta ei seurata. Visuaalinen markkinointi ei ole tavoitteellista. Pahimmassa tapauksessa visualisti ja myymäläpäällikkö/kauppias puhuvat eri kieltä, kauppias euroista ja visualisti liikkeen ilmeestä. Tavoite kuitenkin tulisi olla sama, myynnin lisääminen.

Visuaalisen markkinoinAnna Juuselanin mittaamisella pureudutaan siihen miten visuaalisesta markkinoinnista ja myyntityöstä saadaan tavoitteellista ja kannattavaa, myymäläpäällikölle/kauppiaalle ja visualistille yhteinen kieli.

Luvassa on tiivis tietopaketti tuotteiden esillepanosta ja muista myynnin edistämisen keinoista sekä tutkimustietoa visuaalisen myyntityön vaikutuksista yrityksen tulokseen.

ENSIAPUKLINIKKA

Pidämme Annikan kanssa Somistajayhdistyksen ja AJK-Jatkokoulutuksen yhteisosastolla ensiapuklinikkaa. Voit varata ajan pikatreffeille (n.15min) ja tulla keskustelemaan liikkeesi ongelmasta. Esimerkiksi: esillepanot, varastonhallinta tms. Ilmoitathan varatessasi käsiteltävän aiheen.

Ajanvaraus: annika.hirvi(at)visuaalinenmarkkinointi.fi tai anna.juusela(at)yanca.fi

Ps. Annikalta on ilmestynyt uusi kirja!

Screen Shot 2015-01-16 at 16.57.06
Annika Hirvi

 

 

Europe 2020

The reason I am sharing information about Europe2020 -project is simply the fact that every human being who follows his dream, his desire and passion, deserves help when needed. We need more individuals who believe in themselves and their ability to change the world.

Ilkka Tiainen and his wife Olga Novikova had a dream and a vision and they have been working since 2010 to accomplish it. Europe2020 is a project that introduces innovative Generation Y representatives from different parts of Europe. Documentary gives insights of how things could be done better in the future.

Europe 2020

”European Union was built on great visions: peace, free trade, freedom of movement. But now Europe is in a crisis. What does Europe’s future look like? Who can bring a new vision for Europe? What is the role of generation Y? With Europe2020 we want to show how inspirational people from generation Y shape the future of our continent. We provide 100% inspiration and one new vision: people. Join the Europe2020 tribe and get inspired about Europe again!”

Europe2020

”Europe2020 consists of five episodes series and a movie. The series reveals the future vision of our generation. It is targeted for Y-generation and decision makers in Europe and the United States: those who want to get inspired in the midst of financial crisis. The movie shows the epic making-of story and our stars’ vision for the future. If we secure enough funding we will release 3D stereoscopic version of the movie.” 

Ilkka, Olga and their team have done a huge amount of work to achieve their dream. But it has not been easy or simple. And now they are in position where they are facing a dead end, they have run out of money. In Kickstarter/Europe2020 it is possible to contribute and help Ilkka and Olga and their team to achieve their goal.

Screen Shot 2014-03-30 at 18.48.18

More information: Europe2020

More videos: Videos Europe2020

I wish the best of luck to Ilkka, Olga and their team and to the Europe2020 -project!

Anna Juusela