Kuluttaja on monikanavainen

Minä olen ollut jo jonkina aikaa vahvasti sitä mieltä, että kivijalkakaupat eivät ole häviämässä mihinkään. Päinvastoin, uskon että enemmän ja enemmän verkkokaupat alkavat perustamaan kivijalkaliikkeitä. Lisäksi ne tulevat muuttumaan elämyksellisemmiksi. Kuluttaja on monikanavainen, hänellä on käytössään kaikki kanavat, huolimatta siitä onko palvelun ja tuotteiden tarjoaja huolehtinut olemassa olostaan kaikissa kuluttajan kanavista. Verkkokauppa, mobiili ja kivijalkamyymälä tulevat linkittymään tiiviimmin toisiinsa. Uskoni on osoittautunut todeksi.

Amazon ja Google ovat jo avanneet omat kivijalkamyymälänsä. Amazon Books löytyy Seattlesta ja he kertovat hyödyntävänsä 20 vuoden kokemusta kirjamyynnistä netissä, rakentaakseen myymälän joka yhdistää netti- ja myymäläshoppailun parhaat puolet.

We’ve applied 20 years of online bookselling experience to build a store that integrates the benefits of offline and online book shopping.

Google on vienyt elämyksellisyyden uudelle tasolle. Heidän myymälässään on screeni, ”portaali”, joka hyödyntää Google Earthia, jotta asiakas voi kokea lentävänsä mihin päin maailmaa tahansa. Doodle Wall tarjoaa mahdollisuuden tehdä oman Google logon, jonka voi jakaa sosiaalisessa mediassa. Älykäs keino lisätä näkyvyyttä!

The Google shop includes a screen installation called “Portal,” which uses Google Earth to let patrons simulate “flying” to any area of the world. At the Doodle Wall, graffiti artists can virtually spray paint their own versions of Google’s logo, which they can then share on social media. At the Chromecast Pod patrons can watch videos from Google Play or YouTube.

Scott Galloway, New Yorkin yliopiston markkinoinnin professori, puhuu siitä, kuinka pelkkä verkkokauppa ei ole enää riittävä. Nykymaailma on monikanavainen, joten myös kuluttaja odottaa saavansa tuotteensa ja palvelunsa kaikista kanavista joissa hän on. Demandware XChange 2015 konferensissa, Galloway sanoi:

”The future of retail looks more like Macy’s than Amazon. Pure-play e-commerce doesn’t work for anybody. The world looks like a multi-channel future; pure-play e-commerce is dead.”

Vähittäiskaupan tulevaisuus muistuttaa enemmän siis fyysisiä tavarataloja, kuin verkkokauppoja.  Pelkkä verkkokauppa ei enää toimi. [tweetthis]Maailma näyttäisi olevan monikanavainen tulevaisuudessa,pelkkä verkkokauppa on kuollut. -S.Galloway[/tweetthis] Tätä puoltaa myös Forresterin ja National Retail Federationin tekemä tutkimus. Kysymys ei enää ole siitä mitä kanavia käyttää, kysymys on siitä miten niitä tulisi hyödyntää. Kuluttajat ostavat brändiä, eivät kanavaa ja juuri siitä syystä asiakas odottaa esimerkiksi voivansa palauttaa ostamansa tuotteen myymälään huolimatta siitä mistä myymälän kanavasta se on ostettu.

Digitaaliset tuotteet ja palvelut mahdollistavat uuden tavan palvella asiakasta kivijalkamyymälässä, ja yhdistää verkkokauppa. Vähittäiskauppiaat ovatkin ryhtyneet hyödyntämään teknologiaa kivijalkamyymälöissä houkutellakseen asiakkaita myymälään sen sijaan, että he etsisivät vain halvimpia hintoja netistä, kertoo IDC analyytikko Miya Knights.

Asics tarjoaa ilmaisen konsultoinnin myymälässä juoksukenkien ostajille. Ascis yrittää tarjota asiakkailleen muutakin kuin lenkkareiden ostopaikan.  Sander Tinholt, Asicsin vähittäiskaupan IT johtaja:

”Some people like to say stores are more like a theatre, because of course you have the online possibilities, so what Asics tried to do in its stores is create more than just a place where you buy your shoes.”

Audi City on esimerkki siitä, miten pitkälle digitalisaation voi viedä. Heidän digitaalinen showroom tarjoaa mahdollisuuden asiakkailleen suunnitella autonsa hyödyntäen tabletteja ja isoja näyttöjä. 70% showroomin kautta suunnitelluista autoista ostetaan koeajamatta ja 9/10 ostaneista olivat uusia asiakkaita.

Monikanavainen käyttäjä vaatii uutta ajattelua, he vaativat digitalisaation myymälään ja verkkokaupan kivijalkaan. He vaativat mobiilioptimoidut sivut ja myymälän. Kuluttaja on useimmiten askeleen edellä palvelun ja tuotteiden tarjoajaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen vähittäiskaupan parissa työskentelevän tulisi ravistella itseään ja pyrkiä ulos vanhoista ajattelumalleista.

Olen yhdistänyt voimani Boonin kanssa. Meillä on meneillään projekti, jonka tarkoituksena on myllätä vähittäiskauppaa Suomessa. Haluamme tarjota täysin uudenlaisen tavan hyödyntää digitalisaatiota vähittäiskaupassa. Mikäli sinua kiinnostaa tietää miten voisimme auttaa, ole yhteydessä (anna.juusela(at)yanca.fi ja käy katsomassa esityksemme Vähittäsikaupan myllääminen.

Anna Juusela

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *