Sisäänostojen suunnittelu on tärkeää

sisäänostojen suunnittelu on tärkeää

Miksi sisäänostojen suunnittelu ja budjetointi on tärkeää?

Mieti näitä muutamia kysymyksiä, mikäli sinulla on tapana lähteä sisäänostoille pelkällä mutu-tuntumalla:

Mitä tapahtuu varastosi arvolle kumulatiivisesti, mikäli et tiedä mikä varaston arvon tulisi olla myynteihinsi verrattuna?

Minkä verran tuotteita sinun tulee ostaa sisään suhteessa myynteihin?

Minkä verran kannattaa jättää niin kutsuttua vapaata rahaa kauden sisällä tapahtuviin ostoihin?

Kaikki budjetit aloitetaan laatimalla myyntibudjetti. Myyntibudjetti on äärimmäisen tärkeä, sillä se antaa tavoiteltavat myyntiluvut. Liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttaa se, millaisella katteella myydään, joten heikompina hetkinä ts. liikevaihdon pienentyessä, kannattaa satsata katteeseen. Joissain tapauksissa joudutaan alentamaan tuotteita, (on houkuteltava asiakkaita myymälään tai putsattava varastoa) jolloin menetetään katteessa. Alentamisella tavoitellaan lisää liikevaihtoa, jolla voidaan paikata katteen menetystä. Yrittäjät.fi sivustolta löytyy hyödyllinen alennuslaskuri, jonka avulla voit laskea minkä verran sinun tulee saada lisää liikevaihtoa päästäksesi samaan kokonaiskatteeseen kuin ennen alennusta. Laskurin löydät täältä.

Sisäänostoja suunniteltaessa on tiedettävä mikä on tavoiteltava liikevaihto ja mitkä ovat kuukausittaiset myyntitavoitteet. Sisäänostojen budjetointi aloitetaan siis myyntibudjetin laadinnalla. Seuraava tärkeä komponentti on varaston arvo sekä varaston kiertonopeus. Ohjeita kiertonopeuden laskemiseen löydät aiemmasta tekstistäni: Varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää. Mikäli varaston arvo on liian pieni, on mahdoton päästä tavoiteltuihin myynteihin, sillä joudutaan myymään ”ei oota”.  Mikäli varaston arvo on liian suuri ja edelleen ostetaan liian suuria määriä suhteessa myyntiin, varaston arvo paisuu kumulatiivisesti, tuotteet vanhenevat eivätkä ole enää houkuttelevia ja myyviä. Raha on kiinni varastossa eikä sitä riitä uusien tuotteiden hankintaan. Pahimmassa tapauksessa tämä johtaa konkurssiin.

On tärkeää tietää kannattavuuteen viittaavat tunnusluvut. Millaisella liikevaihdolla ja katteella toimintani on kannattavaa? Mikä on ihanteellinen varaston kiertonopeus ja millainen on tavoiteltava varaston arvo? On siis parasta suunnitella ja budjetoida sisäänostot huolella.

Tässä vielä muutama pointti miksi sisäänostojen suunnittelu on tärkeää:

  • Virheostojen minimointi: TUNNE ASIAKKAASI! Kuka on sinun liikkeesi loppukäyttäjä? Kenelle myyt tuotteesi?
  • Tehtävänä on maksimoida tuotevalikoiman kannattavuus vastaamalla loppukäyttäjien tarpeisiin.
  • Ostot ovat yksi kilpailukeino. Valikoimasi on valttisi!
  • Oikea, tavoitettu kohderyhmä + oikea määrä tuotteita = tavoiteltu liikevoitto.
  • Toimitusajat ja niiden huomioiminen ettei kaikki tuotteet tule kerralla tai ettei toimitus ole liian pitkä yhdisteltävissä olevilla tuotteilla. Esimerkiksi yläosa jo myyty, kun alaosa vasta saapuu.
  • Maksut. Rahan kierto, huomioi ettei kaikki tule kerralla maksettavaksi.

Olen tehnyt Excel pohjaisen työkalun sisäänostojen budjetointiin, joka helpottaa budjetin laatimista. Sisäänostojen budjetointityökalu + 1h konsultointi 249€.

Oliko teksti mielenkiintoinen? Pistä jakoon!
Buffer this pageShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.