Osa 2. Verkkokaupan hyödyntämätön voimavara: Verkkovisualistin työnkuva

Visuaalinen markkinointi tai visuaalinen myyntityö, eli visual merchandising, on tuotteiden esillepano kaupallisesti. Verkkovisualistin työ on päämäärältään sama kuin perinteisen visualistin työnkuva myymälässä, myynnin lisääminen ja ostamisen tekeminen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Törmään usein ennakkoluuloihin visuaalisen markkinoinnin suhteen, se leimataan hötöksi tai muuten vain näpertelyksi. Visuaalinen markkinointi tuo tutkitusti lisää myyntiä, mutta ihan niin kuin mikään muukaan, se ei tuota mitään ellei sitä tehdä tavoitteellisesti ja ellei sen tuottavuutta seurata. Verkkokauppa on vähittäiskauppaa siinä missä kivijalka, vain toimintaympäristö on eri.

Verkkovisualistin työ on Suomessa vielä tuntematon, enkä itse asiassa ole vielä törmännyt yhteenkään suomalaiseen esimerkkiin visuaalisesta markkinoinnista verkossa, pelkkään vastarintaan sen tarpeellisuudesta. Samaan vastarintaan olen, yllättävää kyllä, törmännyt myymälän visuaalisesta markkinoinnista puhuttaessa. Sen merkitystä ei selkeästi ymmärretä. Esimerkiksi tuotefokusoituneessa organisaatiossa saatetaan ajatella, että tuotevalikoiman kanssa työskenneltäessä on kyse ainoastaan sisäänostamisesta. Jonkun on kuitenkin tehtävä myymälässä asioimisesta ja ostamisesta mahdollisimman helppoa ja houkuttelevaa. Kivijalkamyymälöiden visualistit ymmärtävät todennäköisesti verkkovisualistin työnkuvan, sillä se on melko lähellä heidän rooliaan. Markkinointijohtoiset organisaatiot keskittyvät digitaaliseen brändäämiseen, jolloin verkkomyynti ja kaupallistaminen jäävät helposti toiseksi ja sivuston toiminnan vastuu jää markkinoinnin alle.

Verkkovisualistin tulee tehdä päätöksiä tuotteiden sijoittelusta sivustolle asiakaskäyttäytymiseen nojautuvan datan perusteella. Verkkovisualisti seuraa asiakkaan reittiä sivustolla, tutkii sitä mikä toimii ja mikä ei. Tähän liittyen hän järjestää muun muassa  tuotteiden mainostuksia mutta ennen kaikkea verkkovisualistin tulee siis olla tietoinen asiakaskäyttäytymisestä sivustolla, jonka nojalla hän tietää mitkä kampanjat toimivat ja mitkä eivät. Verkkovisualistin työ on hyvin pitkälti asiakasdatan seuraamista ja analysointia päätöksien tueksi. Sama pätee visualistin työhön myymälässä, pätevä visualisti on tietoinen asiakaskierrosta ja osaa asetella tuotteet ja kalusteet optimaalisesti asiakaskiertoon nähden.

Verkkovisualisti ei ole kuitenkaan tuotetiedon hoitaja (product data administrator). Tuotedata on totta kai tärkeää mutta sen ei tulisi olla pelkästään verkkovisualistin vastuulla. Mikäli verkkokauppa on suuri, saattaa olla tarpeellista palkata oma henkilö keräämään ja analysoimaan dataa, jotta verkkovisualisti voi tehdä sitä mitä hänen kuuluukin tehdä, miettiä sivuston kaupallista esillepanoa. Minun näkemykseni mukaan verkkovisualisti on myös henkilö, jolla on visuaalista silmää ja luovuutta, jotta verkkokauppa on selkeä, houkutteleva ja ostaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Turhan moni verkkokauppa on ympätty täyteen kaiken näköistä sälää ja vilkkuvaa lootaa, jolloin ostokokemus ja tuotteiden etsintä vastaa sellaista kivijalkamyymälää, jossa varastonhallinta on unohdettu kultaiselle 80-luvulle.

Verkkovisualisti hoitaa asiakaskäyttäytymisen analysoinnin lisäksi yhteistyötä valokuvaajan kanssa, jotta saadaan aikaiseksi yrityksen imagon mukaiset tuotekuvat ja mahdolliset stailaukset. Hän omalla työllään vaikuttaa varastonhallintaan aktivoimalla huonosti liikkuvia tuotteita sekä edesauttaa ostoskorin arvon kasvattamista miettimällä käyttöyhteystuotteita tuomaan lisämyyntiä.

Verkkovisualistin työnkuva vaati laajalti analysointia siitä, mitkä tuotteet liikkuvat ja reagointia niihin tuotteisiin jotka eivät myy. Ihan kuten kivijalkamyymälöissäkin. Hän joutuu jatkuvasti miettimään sitä, millä saada kävijät tulemaan uudelleen verkkokauppaan ja miten saada heidät ostamaan tuotteet. Tämä on vastaava ongelma myös kivijalassa, joissa etenkin näyteikkunoilla pyritään vaikuttamaan positiivisesti siihen, että asiakas saadaan sisään myymälään ja esillepanoilla houkutella asiakas ostamaan. Lisäksi mikäli verkkokaupan lisäksi on kivijalkamyymälä, tulee näissä olla yhtenäinen linja verkosta kivijalkaan ja toisinpäin.

Net-a-Porterin työpaikkailmoitus antaa hyvän kuvan siitä, millainen on verkkovisualistin työnkuva. Net-a-Poter on Natalie Massanetin perustama verkkokauppa, johon kuuluvat myös Mr Porter ja The Outnet. Net-a-Porter on verkkokauppa, jonka valikoimiin kuuluu noin 650 luksusbrändiä. Verkkokaupalla on myyntiä yli 170 maahan ja vuonna 2015 se kasvatti liikevaihtonsa 30,9% 1,7 miljardiin dollariin, tuotto kasvoi 25,4% sen ollessa 133,1 miljoonaa dollaria, luvut löytyvät täältäTyöpaikkailmoitus kuvastaa sitä, miten merkkittävä rooli verkkovisualistilla on myynnin edistämisessä. Vapaa suomennos työpaikkailmoituksen ensimmäisestä kappaleesta:

“…tuotot kasvavat kuukausi kuukaudelta ja kriittinen strateginen muutos on suunnitelmissa, tavoitteemme on olla dominoivassa roolissa todella menestyvänä voimana verkkokaupankäynnissä. Tämän vuoksi etsimme taitavaa ja omaperäistä verkkovisualistia, jolla on vahva ymmärrys muodista, työskentelemään tiimimme kanssa ja tuomaan NET-A-PORTER tuotevalikoimaan eloa. Sinä käytät innovatiivista ja huomiota herättävää stailaamista ja tällä tavoin parannat shoppailuelämystä NET-A-PORTERissa.”

Net-a-Porter etsii verkkovisualistia parantaakseen markkina-asemaansa. He investoivat verkkovisualistiin, koska tietävät tämän lisäävän heidän myyntiä. Huomaa, että he ovat todella tarkkaan määritelleet työilmoituksessa mitä heidän verkkovisualistilta odotetaan. Hewlett Packardin työpaikkailmoitus taas antaa kuvaa siitä, miten monipuolinen työ e-commerce merchandiserin työ voi olla. Täytyy myös muistaa, että samalla tavoin kuin kivijalassa, eroaa vaatekaupassa työskentelevän visualistin työ siitä mitä se on rautakaupassa. Perusperiaatteet pysyvät mutta toisissa voidaan käyttää enemmän luovuutta.

Älä unohda, että Verkkovisualisti ei ole pelkästään somistamassa verkkosivustoa, heillä on myös some-kanavat hoidettavan sekä pidettävä huoli, että homma toimii myös mobiilissa ja  tabletissa. Riittääkö sinulle yksi verkkovisualisti vai tarvitsetko useamman, esimerkiksi jonkun joka vastaa visuaalisesta markkinoinnista ja myynnistä eri some-kanavissa?

Videolla Anna Cole (Operations and Merchandising Manager, Carhartt) kertoo roolistaan e-commerce merchandisingin parissa.

Muista, paraskaan visualisti ei pysty tekemään ihmeitä, jos sisäänostot ja varastonhallinta eivät ole hanskassa. Liiketoiminnan harjoittaminen on palapeliä, jossa tuottavaan toimintaan tarvitaan tavoitteet, suunnitelmat ja niiden hallinointi ja seuranta.

Seuraavassa osassa kerron, millaisia ovat verkkovisualistin työkalut.

-Anna

Oliko teksti mielenkiintoinen? Pistä jakoon!
Buffer this page
Buffer
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 − one =

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.