Vaikka trendiennusteissa katseet on käännetty jo syksy/talvi 18/19 sesonkiin, näin kesää vasten on hyvä tutkia mistä seuraavan kevään/kesän 2018 sesonkiin on ammennettu trendejä. Trendit eivät ole missään tapauksessa vain muotimaailman asia, vaan ne kuvastavat kuluttajakäyttäytymisen suunnan muutoksia ja heijastelevat aikaa, siksi niitä kannattaa seurata alasta riippumatta. Etenkin vähittäiskauppiaille trendit antavat arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan kuluttajien mieltymykset ovat menossa.
Kuten jo kirjoitin aiemmassa postauksessani Sesonkiin 17/18 vaikuttavat taiteilijat taide kuvastaa aikaa sekä luo ja kehittelee tulevaa kokeilujen kautta, siksi taiteilijat ja taide ovatkin merkittävässä roolissa trendiennusteissa.
Z-sukupolvi eli Zybrids on nyt kovasti tarkastelun alla. On kuitenkin tärkeää muistaa, (asiantuntijoiden kommentteja ja teknologian suuntaa seurattaessa) että kulloisenkin sukupolven merkitys kestää noin kahdesta kolmeen vuotta maksimissaan. Tämä käy järkeen myös muotiteollisuudessa, koska nuorten tyyliperiodit voidaan karkeasti jakaa kahdesta kolmeen vuotta, jolloin he seuraavat vertaisiaan ja tyylejä, jotka he ovat omaksuneet edelliseltä ’minisukupolvelta’. Tämä aiheuttaa tietynlaisen salpauman/pysähtymisen muotiin, ja kapinasta melkein asian menneisyydestä. Suositut brändit muuntuvat vähän, mutta suurimmaksi osaksi niiden tyyli pysyy paikoillaan. Joten, ilman taidemaailman, median ja elokuvateollisuuden ylenkatsovaa asennetta, tulevaisuutemme olisi enemmän tai vähemmän tasapaksua. Koska tällä hetkellä muutoksia muodissa tapahtuu niin vähän, ammennamme inspiraatiota kurittomasta taiteen maailmasta kevät/kesä 2018 sesonkiin. Annetaan huonon käytöksen johdattaa ja toimia kiihdyttimenä muutokselle! (Lähde: View2, muotialan ammattilehti).
Koostin Pinterestiin taulun, jonka avulla pääset sukeltamaan kesän 2018 sesongin vaikuttajiin. Varoitus! Kannattaa ottaa mukava asento ja riittävästi aikaa. 😉
-Anna Juusela