Löytävätkö kuluttajat helposti putiikkisi ja tarjontasi? Onko näkyvyytesi sosiaalisessa mediassa riittävä saadaksesi seuraajasi sisään myymälääsi ja ostoksille? Entäs, kun asiakas etsii netistä tiettyä tuotetta? Onko sinun liikkeesi ja tarjontasi hakutilastoissa top kolmosessa tai edes siinä ensimmäisellä sivulla?
Kilpailu on kovaa ja löydettävyys kaiken a ja o. Millä tavoin kuluttajat saavat helposti tietoa sinun myymäläsi olemassaolosta? Entäs miten voisit hyödyntää sosiaalista mediaa niin, että se näkyy liikkeesi lähistöllä oleville kuluttajille? Mitäs, jos voisit kohdentaa markkinointia ja tavoittaa tarjouksillasi juuri sen kuluttajan, joka sattuu olemaan liikkeesi lähistöllä.
UrbSpotter tuo kivijalkakaupat mobiiliin. UrbSpotter on uusi mobiilisovellus, jonka kehittäjillä on vankka kaupallinen tausta ja osaaminen. Pekka Puotunen on yksi heistä. UrbSpotterin kehittäminen sai alkunsa syntymäpäivälahjasta, jota Puotunen lähti etsimään viime tippaan. Puotunen ajatteli, kuten me monet muutkin, että etsii tuotteen ensin netin avustuksella ja käy sitten myymälästä sen hakemassa. Puotunen kuitenkin huomasi etsiessään lahjaa, ettei hommaan saakaan apua Googlesta. Lähialueen liikkeet eivät tarjonneet mitään sisältöä hakuun. Poikkeuksetta hakutulokset johdattivat verkkokauppojen, pääasiassa ulkomaisten verkkokauppojen, sivuille.
Lähialueen kivijalkamyymälöiden tarjontaa ei yksinkertaisesti voinut etsiä netistä. Nykyajan kuluttaja etsii tietoa ja tuotteita netistä, jollet ole siellä, ei sinua kuluttajan silmissä ole olemassa. Täytyy olla löydettävissä.
UrbSpotter on mobiilisovellus, josta löytyy kivijalkaliikkeet tuotteineen, sijainteineen ja aukioloaikoineen erilaisten kategorioiden, hakusanojen ja läheisyyden perusteella. Tavoite on, että tulevaisuudessa sovellus tarjoaa myös suoran ostomahdollisuuden. UrbSpotter lähtee liikkeelle listaamalla Helsingin kivijalkaputiikit.
Myös kivijalkaliikkeiden some-viestintä on huomioitu. Se on paikkasidonnainen ja automatisoitu. Viestintä kerätään yhteen ja kuluttaja voi etsiä sisällöstä tuotteita, brändejä, tyylejä tai mikä kuluttajan tarve sattuukin olemaan. Enää ei siis tarvitse etsiä jokaista kivijalkaputiikkia erikseen. Mahtavaa!
Sovellus tarjoaa myös reaaliaikaiset tarjoukset. Joten kuluttaja saa tiedon puhelimeensa, kun lähellä oleva putiikki tarjoaa erinomaiseen hintaan, ehkä juuri sitä tuotetta jota hän on jo pitkään katsellut.
Kauppialle UrbSpotter tarjoaa siis loistavan tavan saada lisää näkyvyyttä ja löytää asiakkaansa tehokkaammin.
”Nykyisessä toimintaympäristössään kaupunkilaisilla ja kaupungeissa asioivilla on vaikeuksia hahmottaa lähitarjontaansa ja olemassa olevat työkalut eivät suosi lokaaleita toimijoita. Paikallinen kaupallinen kivijalka tarjoaa paljon sellaista, jota suurmarketeista tai kansainvälisistä verkkokaupoista ei saa edes hakemalla”, Pekka Puotunen, yksi UrbSpotterin perustajista kertoo.
Pekka on täysin oikeassa. Helsingin keskustassa (kuten varmasti on ympäri Suomen) on loistava valikoima toinen toistaan upeampia putiikkeja. Näissä tulee asioitua aivan liian harvoin, vaikka itse asun pääkaupunkiseudulla. He, jotka tulevat vain käymään, tuskin osaavat edes etsiä näitä liikkeitä, joilla on kuitenkin paljon tarjottavaa. Enkä nyt puhu tavaran määrästä, vaan myös siitä millainen persoona putiikin pyörittämisestä vastaa. On mukava asioida putiikissa, jonka omistaja on mahdollisesti itse paikalla palvelemassa. Jolta voi kysellä enemmän infoa tuotteesta tai antaa palautetta ja niin edelleen.
Itse uskon, että kivijalkaputiikit eivät ole häviämässä minnekkään verkkokauppojen myötä. Ne kokevat kyllä muutoksen, se on varmaa. Mutta uskallan jopa väittää, että kivijalkaputiikkien arvostus tulee nousemaan. Ihmiset kaipaavat elämyksiä, he kaipaavat vuorovaikutusta. Lisäksi he kaipaavat sitä, että saavat tuotteen heti. Itse ainakin mieluummin ostan tuotteen myymälästä, jos se vain on mahdollista, koska saan sen silloin heti käyttööni. Olen malttamaton. Kuitenkin, etsin tuotteesta tietoa netistä ja etsin myös tietoa siitä, mistä liikkeestä tuotten voi ostaa. UrbSpotter tekee tämän minulle helpoksi.
Kuluttaja voi istua kahvilassa, selata sovelluksesta mielenkiintoisia tuotteita ja putiikkeja. Tehdä siis reaaliaikaista windowshoppingia. Tai hän voi lähteä tutustumaan lähellä oleviin uusiin, yllättäviin ja mielenkiintoisiin putiikkeihin, jotka löytyvät helposti UrbSpotterin avulla.
”Haluamme tarjota urbaaneille, tiedostaville kaupunkilaisille työkalun, jonka avulla lähikuluttamisesta tehdään helppoa. Monella on halu ja tarve ostaa persoonallisia tuotteita ja saada henkilökohtaista palvelua. Nykyinen toimintaympäristö ei kuitenkaan tarjoa tähän mahdollisuuksia. Aukioloaikojen luomat rajoitteet ja monikanavaisuuden puuttuminen ovat vieneet fyysisesti lähellä olevat liikkeet yhä kauemmaksi kuluttajista”, Puotunen sanoo.
Spottaa UrbSpotter-mobiilisovelluksen Why won’t you go local? – lanseerauskampanja Helsingin katukuvasta! Tarkoituksena on nostaa paikallisia kivijalkoja esiin ja 80 Helsingin keskustan kivijalkaliikettä tuovat lanseerauksessa omat persoonalliset tyylinsä osaksi katukuvaa. Jännittävää!
Kiitos Pekka ja koko UrbSpotterin tiimi!
Tutustu myös juttuuni Consmr.me sovelluksesta, joka tuo verkkokaupan kivijalkaan!