Anna Juusela on tulevia alan vaikuttajia, olkaa kiinnostuneita hänestä. Tuula Nieminen, Trendvision
Yrittäjä, vaimo ja kahden lapsen äiti. Vuonna 2014 valmistuin BBA:ksi Haaga-Heliasta pääaineena taloushallinto ja kirjanpito. Aiempi tutkintoni on vaatetusalan muotoilija Seinäjoen Ammattikorkeakoulusta vuodelta 2005. Yrittäjänä toimin kouluttaja / konsulttina kauppiaille sekä visualisteille aiheena Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi™. Olen toiminut visuaalisen markkinoinnin ammattilaisille tarkoitetun yhdistyksen Visualistit Ry:n puheenjohtaja vuodesta 2016.
Yritykseni perustin vuonna 2011 opiskelujeni ohessa. Esikoiseni syntyi joulukuussa 2012 ja toinen lapseni syntyi tammikuussa 2015. Olen kotiäitiyrittäjä, joka on päättänyt yhdistää lasten kotihoidon ja uran rakentamisen, tähdäten siihen, että pysymme oravanpyörän ulkopuolella. Yrittäjä-äitinä arki onkin tasapainoilua ja yrityksen rakentaminen vaatii sitkeyttä ja taitavaa aikataulutusta.
Urani alku
Työurani vähittäiskaupan parissa alkoi vaatetusalan opiskeluihini sisältyvällä työharjoittelulla paikallisessa vaateliikkeessä, joka kuuluu tanskalaiseen Bestseller -ketjuun. Tämä oli onnenpotku, sillä esimieheni ja liikkeen myymäläpäällikkö sattui olemaan vähittäiskaupan rautainen ammattilainen.
Hän huomasi minussa potentiaalin, jota en itse edes tiennyt itsessäni olevan. Aloitin työharjoittelulla kotikaupungissani ja lopetin myymäläpäällikkönä Helsingissä. Siinä välissä ehdin tehdä hommia myös somistajana. Se ei kuitenkaan ole tärkeää mikä oli kulloinkin tittelini, vaan se mitä opin esimieheltäni.
Opin sen, miten tärkeää on varastonhallinta, opin sen miten tärkeää on budjetoida ja suunnitella sisäänostot, opin sen miten vähittäiskaupassa tehdään rahaa.
Tätä kaikkea sain testata käytännössä ollessani myymäläpäällikkönä. Opin erot visualistin ja myymäläpäällikön ajattelutavoissa, opin sen miten tärkeää visuaalinen markkinointi on. Tätä kautta ymmärsin myös sen miten tärkeää sen tuottavuuden mittaaminen on ja miten vähän sitä tehdään.
Opin varastonhallinnan merkityksen ja sen miten varaston kierto saadaan tehokkaaksi. Opin sen, miten katteen kanssa pelataan ja tehdään tulosta, vaikka liikevaihto laahaa.
Opin sen, miten vähittäiskauppaa pyöritetään. Opin ymmärtämään kokonaisuuden.
Kokemukseni vähittäiskaupasta ja muotialalta noin 10 vuoden ajalta nosti esiin kehitettäviä asioita etenkin pienissä vähittäiskaupoissa. Tämä johti oman yrityksen perustamiseen vuonna 2011.
Nyt haluan auttaa muita ymmärtämään ja oppimaan. Minulla on vahva usko ja tahto saada vähittäiskauppiaat verkossa ja kivijalassa menestymään alati kiihtyvässä kilpailussa.
Ps. Yancan nimi tulee sanoista Juusela Anna-Katariina ja logo kumpuaa vaatetusalan taustastani.