Verkkokauppa: Sivuston sisältö

Sivuston sisältöä ja verkkokaupan valikoimaa luotaessa tulee pitää mielessään kohderyhmä. Tuottavuuden kannalta on järkevää miettiä kohderyhmä tarkkaan ja muistaa, että vähemmän on enemmän. Valtavia valikoimia ”jokaiselle jotakin” -periaatteella toimivat verkkokaupat tarvitsevat suuret rahat, koska pelkästään varaston määrä sitoo suuria määriä pääomaa. Erottautumisessa kannattaa siis lähteä liikkeelle siinä, että tiedät kenelle aiot myydä, kohdennat sivustosi sisällön heille ja rajaat valikoiman tarkasti.

Verkkokaupan sivuston sisältöä rakennettaessa tulisi huomioida se, miten asiakas saadaan viihtymään sivustolla pitempään. Ihan niin kuin kivijalkakaupassakin! Keskimääräinen session pituus verkkokaupassa on 3:49 minuuttia (Tietotalo Infocenter, 2015) Se, miten asiakas saadaan viihtymään sivustolla pidempään riippuu siitä mitä asiakkaalle tarjotaan. Eli, kuinka mielenkiintoinen sivusto on ja kuinka hyvin se on kohdennettu. Asiakkaan palvelun ja sitouttamisen kannalta blogi on hyvä olla olemassa. Se on loistava keino mainostaa tuotteita, esimerkiksi kertomalla omia käyttökokemuksia tai testikäyttäjien (rehellisiä) kokemuksia. Messumatkakuulumisia, työpäivän tapahtumia… Ihmiseltä ihmiselle on päivän sana. Mitä mielenkiintoisempi sivuston on, ei pelkästään tuotteiden, vaan myös muun sisällön lisäksi, sitä enemmän sinne saadaan kävijöitä.

Sivuston sisältö vaikuttaa siis siihen miten asiakas saadaan viihtymään kaupassa. Lastentarvikkeita myyvä verkkokauppa voisi tarjota vaikka pelejä, joita lapset voivat pelata. Pelit ovat nykyään kaikenikäisten suosiossa, miksi siis ei tarjottaisi verkkokaupassa peliä, jonka avulla asiakas saadaan viihtymään, suomalainen Rapid Campaign tarjoaa tähän apua. Tai verkkokaupasta voisi vaikka tulostaa paperinukkeja, väritystehtäviä jne. Mahdollisuuksia on paljon! Vaatekauppiaat voisivat tarjota sovelluksia, joiden avulla asiakas voi sovitella itsensä päälle tuotteita, kuin virtuaalisessa sovituskopissa.

Kameroita myyvä verkkokauppa voisi tarjota sovelluksen, jonka avulla pystyt paremmin rajaamaan kuviasi tai säätämään kameran asetuksia. Tätä asiakas voisi kokeilla verkkokaupassa ja siihen voisi olla vaikka myynnissä applikaatio tehokkaampaa harjoittelua varten.

Aina sivuston sisältöä, omaa tuotevalikoimaa jne ajatellessa tulisi miettiä, mitä uutta voisimme tarjota asiakkaalle? Miten voisimme kehittää lisämyyntiä muidenkin kuin tuotteiden osalta tarjoamalla esimerkiksi jotain palvelua. Miten sitouttaa asiakas ja saada hänestä kanta-asiakas? Asiakas usein lähtee etsimään verkosta tiettyä tuotetta, mutta kuinka usein sitä itsekin on loppujen lopuksi selannut kaikkea muuta kuin sitä mitä lähti etsimään.

Ulkonäöllisesti tulisi muistaa, että verkkokaupan tulisi olla mielenkiintoinen ja ennenkaikkea selkeä. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, missä vaiheessa asiakas voi personoida verkkokauppanäkymän, saisi yhdisteltyä asukokonaisuuksia, mallailla sisustustuotteita omaan olohuoneeseensa ja niin edelleen. Asiakas astuisinkin personoimaansa kauppaan, eikä pelkkään listattujen tuotteiden valikoimiin. VR lasit mahdollistavat jo virtuaalisesti kaupassa asioinnin, kuten alla olevasta videosta käy ilmi. Minusta kuitenkin olisi jännittävämpää, jos virtuaalinen kauppa voisikin olla jotain ihan muuta? Mehua etsimässä virtuaalisesti Amazonin viidakosta?

Seuraava artikkelini käsittelee etusivua.

– Anna J.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *