Esillepanot ja yrityksen liikevaihto sekä varaston kierto ovat kaikki yhteydessä toisiinsa. Liian usein unohdetaan, että visuaalisesti houkuttelevilla ja myyvillä esillepanoilla saadaan varasto kiertämään ja liikevaihto kasvamaan. Somistus ja visuaalinen markkinointi nähdään usein päälle liimattuna, irrallisena varsinaisesta liiketoiminnasta, tuotteiden siirtelynä paikasta toiseen.
Valitettavasti tämä ideologia näkyy useammassakin putiikissa. Vaatteet tuntuvat kaatuvan niskaan, koska varasto on paisunut liian suureksi ja vanhojen tuotteiden osuus on valtava. Se näkyy liikkeen ilmeessä, yleensä sekaisena vaateröykkiöiden kohtauspaikkana. Myöskään näyteikkunoiden tärkeyttä ei huomioida. Näyteikkunat ovat sisäänvetäjä, joiden merkitystä ei tulisi vähätellä. Mitä mieltä olet näistä ikkunoista? Ne edustavat valitettavasti totuutta suomalaisista näyteikkunoista, liikkeiden 24h mainoispaikoista, jota näkee ympäri Suomea. Pimeitä ja tunkkaisia! Lisää näyteikkunoista täällä.
Suuret ketjut ovat ymmärtäneet somistuksen, varastonhallinnan ja liikevaihdon yhteyden ja merkityksen. Siihen panostetaan ja se näkyy. Yhtenä esimerkkinä on Visual Retailing, joka tarjoaa yrityksille hyödyllisiä työkaluja. Esimerkiksi varaston kiertonopeuden seuraaminen on yksi tärkeimmistä kauppiaan työkaluista. Se, miten virheostojen/huonosti liikkuvien tuotteiden kanssa toimii, määrittää kannattavuutta. Samalla tavoin kuin se, kuinka uudelta, kiinnostavalta ja freesiltä liike näyttää asiakkaan astuessa sisään. Lisää aiheesta voit lukea täältä.
Visuaalinen markkinointi ei pitäisi olla pelkkää tavaran siirtelyä ja asettelua kauniisti. Sen takana tulisi olla ajatus. Ajatus siitä, miten kasvatan myyntiä, miten kasvatan lisämyyntiä, miten myyn setin yhden tuotteen sijaan? Siihen tulisi panostaa myynti mielessä. Visuaalinen markkinointi ei ole höttöä, jos sen tekee oikein. Tavoitteellisesti, kasvattaakseen varaston kiertonopeutta ja liikevaihtoa.
Anna Juusela