Visual merchandising verkkokaupassa ei pitäisi olla käytettävyyden este

Olen törmännyt kummalliseen ilmiöön viedessäni eteenpäin sanomaa verkkokauppojen visuaalisen markkinoinnin tärkeydestä. Jos et tiedä mitä tarkoittaa verkkokaupan visuaalinen markkinointi, voit lukea siitä täältä ja täältä.

Ja nyt siihen kummalliseen ilmiöön. Näyttäisi olevan vallalla yleinen käsitys, että visuaalisesti mielenkiintoinen ja näyttävä verkkokauppa tehdään käytettävyyden ja kaupallisuuden kustannuksella. Johtuuko tämä käsitys siitä, että verkkokauppoja tekevät osaavat kyllä teknisen toteutuksen, tutkia erilaisia analyticseja mutta eivät ymmärrä vähittäiskaupasta ja asiakkaista mitään. Saattaa olla, että kyse on myös muutosvastarinnasta. Useimmiten esimerkiksi nostetaan Amazon, jolla pyyhkii niin hyvin, että mitään ei kannata herran tähden mennä tekemään toisin vaikka Amazon on visuaaliselta ilmeeltään tylsääkin tylsempi ja sekava. Jos asioita ei koskaan vietäisi eteenpäin eikä koskaan uskallettaisi kokeilla uusia tapoja, olisi meillä aika takapajuiset oltavat täällä.

Visuaalisen markkinoinnin tarkoitus on nimenomaan kaupallistaa ja edistää myyntiä. Se on tuotteiden esillapanoa kaupallisesti, visual merchandising. 

Mikäli visuaalisuus haittaa käytettävyyttä, silloin verkkokauppojen tekijät eivät osaa hommaansa eivätkä ymmärrä miksi ja mitä ovat tekemässä. Ihminen on visuaalinen ja verkkokaupassa visuaalinen markkinointi on jopa tärkeämpää kuin perinteisessä kivijalassa sillä tuotekuvat ja videot, verkkokaupan yleinen ilme, tuotekuvaukset, tuotekategoriat ja niin edelleen ovat niitä asioita, joiden avulla voi erottua kilpailijasta ja auttaa asiakasta ostopäätöksessä sekä houkutella kauppaan. Nämä ovat kaikki osa verkkokaupan visuaalista markkinointia, sillä ne ovat osa tuotteiden esillepanoa. Lisäksi, visuaalisuus on keino luoda niitä tärkeitä elämyksiä, joita kuluttajat haluavat.

Visuaalinen markkinointi on yrityksen imagon luomista, ostamisen helpottamista ja se tulisi olla huomioitu kivijalasta virtuaalimaailmaan. Verkkokauppa on vähittäiskauppa, joka toimii virtuaalisessa maailmassa, silti kaupankäyntiin pätee samat periaatteet, houkuttele asiakas asioimaan kaupassa ja ostamaan sieltä. Mitä mielenkiintoisemmalta kauppasi näyttää ja mitä helpompaa ostaminen kaupassa on sitä paremmin sinulla pyyhkii.

12

2 vastausta artikkeliin “Visual merchandising verkkokaupassa ei pitäisi olla käytettävyyden este”

  1. Suomen yleisin lintu on muutosvastarinta 🙂

    Ruotsissa hetken asuneena oli hieno huomata kuinka visuaalisesti harjaantuneita valtaosa kansakunnasta on. Suomi taas edelleen junnaa jälkiteollistuneessa aikakaudessa milloin ainoastaan tuotantotehokkuudella oli merkitystä. Asia mistä puhut on koko kansakunnan ja kulttuurikehityksen ABC ennenkaikkea tässä digitaalisessa globaalissa markkinassa toimiessa.

    Med vänlig hälsning 🙂

    Rami/ Mediapool

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *