7 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen

1

YritysHelsingin Yrittäjäverkossa oli puhumassa Antti Vanhanen Devil in a Good Man yrityksestä. Antti esitteli 7 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen, joiden avulla sinun on helpompi saavuttaa tavoitteesi. Vanha sanonta ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee siis myös tässä, suunnittele tavoitteesi!

 

2

Ensimmäisen vinkin takana on kysymys: onko matkasi yhtä tärkeä kuin määränpää? Mikäli et nauti matkasta, joka aivan varmasti on kuoppainen ja täynnä yllätyksiä, joita joudut kohtaamaan ennen kuin pääset perille, sinun on vaikea motivoida itseäsi. Pelkkä määränpäähän keskittyminen on kuin porkkana, joka roikkuu nenäsi edessä mutta jota et koskaan tule saavuttamaan. Kysy itseltäsi: miksi haluat sitä mitä haluat?

 

3

Toinen vinkki laittaa ajattelemaan motivaatiota. Liian usein tavoite luodaan negaation kautta, kuten esimerkiksi ’alan laihduttaa, koska en halua olla enää lihava’. Tässä ajattelumallissa siis keskitytään siihen, ettei haluta olla enää lihavia, mutta ajattelu kuitenkin keskittyy juuri lihavuuteen. Haluan laihduttaa, koska haluan olla elinvoimainen ja terve on pitkäjänteisessä tavoitteen asettelussa järkevämpi. On siis mentävä kohti tavoitetta.

 

4

Tee se mitä voit tänään. Älä suunnittele tekeväsi huomenna mitään mitä et ole valmis tekemään tänään. Tämä tarkoittaa sitä, että ellet ole motivoitunut ottamaan pieniä askelia tavoitettasi kohti joka päivä, on tavoitteesi väärä. Valitse siis tavoitteita jotka motivoivat sinut tarttumaan toimeen heti.

 

5

Kiireellistä ja tärkeää on tulipalon sammuttaminen. On kuitenkin parasta olla pitkäjänteinen ja kylvää tärkeitä siemeniä, jotka ajan mittaa tuottavat satoa. Tärkeät asiat ovat harvoin kiireellisiä, siksi ne usein jäävät kiireellisten, monesti jopa vähemmän tärkeiden töiden jalkoihin. Tässä kuitenkin tulisi muistaa pitkän tähtäimen tavoitteesi, tärkeiden asioiden tekeminen, vaikkakin vähemmän kiireellisten, on juuri se matka.

 

6

Mikäli sinulla on tavoitteena aloittaa kuntoilu, ei kannata heti ryhtyä juoksemaan 10 kilometrin lenkkiä. Mutta, jos aloitat sillä, että juokset edes yhden minuutin päivässä ja rakennat siitä kohti 10 kilometrin lenkkiä, onnistuminen on todennäköisempää. Vanhasen mukaan ”Luontainen vastustuskykymme tappaa liian suuret tavoitteet.”  Ihmiselle on luontaista haluta mennä sieltä mistä aita on matalin. Sen vuoksi Vanhanen neuvoo ”Pienet tavoitteet livahtavat vastustusmekanismin ohi ja luovat momentumia.” Etene siis pienin askelin.

 

7

Mikäli keskityt vain päämäärään unohdat matkan. Jos et nauti siitä mitä teet, huolimatta siitä johtaako se päämäärääsi, on melko varmasti edessä burnout. Vanhasen sanoin ”Lopputuloksen jumaloiminen johtaa loppuunpalamiseen.”  Elämä on matka. Yhtälailla yrityksen pyörittäminen on matka. Toki täytyy olla suunta ja tavoite, mutta on pystyttävä myös elämään tässä hetkessä. Päämäärä ja tavoite saattavat muuttua matkan varrella. ”Keskity siihen mitä kontrolloit. Asenne ja lähestymistapa.”  Vanhanen neuvoo. Älä kuluta energiaasi stressaamiseen lopputuloksesta, kun pystyt päästämään irti lopputuloksen kontrolloinnista, motivaatiosi kasvaa. ”Lisäät luovuutta ja nautit työstäsi enemmän.” Vanhanen summaa.

 

8

”Aseta itsellesi tavoite ja siirrä sen jälkeen kaikki huomiosi tekemiseen.” Vanhanen muistuttaa. Uskonpuute ja erilaiset pelot ovat suurimmat kompastuskivet. ”Keskittymällä nykyhetkeen saat aikaan stressin sijaan tuloksia.” Vanhanen huomauttaa. Ihminen on useimmiten itse itselleen pahin este. Henkiset rajat, jotka on ajan mittaan rakennettu oman ajattelun ja sitä kautta toiminnan ympärille ovat monesti yllättävän vahvaa tekoa. Älä siis jumittaudu miettimään omaa rajallisuuttasi vaan keskity tekemiseen.

Seuraavana tavoitteenani on oppia asettamaan tavoitteita. 🙂

Anna Juusela

 

 

 

 

 

Oliko teksti mielenkiintoinen? Pistä jakoon!
Buffer this pageShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.