Skip to content →

Mitä on visuaalinen markkinointi?

Mitä tarkoittaa visuaalinen markkinointi? Entä mitä on tavoitteellinen visuaalinen markkinointi?

Olen huomannut, että Visuaalinen markkinointi on terminä melko vähän tunnettu. Se tarkoittaa myynnin tehostamista myymälässä esillepanojen avulla. Termi tulee englanninkielen sanasta Visual Merchandsing. Aikaisemmin visuaalista markkinointia kutsuttiin somistamiseksi. Visuaalinen markkinointi terminä sekoitetaan usein perinteiseen markkinointiin, tässä suhteessa englanninkielen sana Visual Merchandising ei ole kääntynyt tarpeeksi kuvaavaksi suomen kielelle. Kyseessähän on kauppatavaroiden esillepano myymälässä. Esillepano on nimenomaan konkreettista tuotteiden markkinointia myymälässä visuaalisin keinoin. Termi somistaminen jäi puutteelliseksi siksi, että kyse on kokonaisvaltaisesta myymäläviestinnästä.

Visuaalisen markkinoinnin avulla luodaan imagoa. Liikkeen imago tulisi välittyä visuaalisin keinoin myymälän ilmeessä ja esillepanoissa. Se on tapa erottua. Kiinnostuksen herättäminen on tärkeää! Toimivilla ja houkuttelevilla esillepanoilla saadaan asiakas kiinnostumaan tuotteista, tavoite on saada asiakas ostamaan tuote. Tavoitteelliset, hyvin suunnitellut esillepanot tukevat ostopäätöstä ja saavat aikaan lisämyyntiä. Visuaalinen markkinointi on suorassa yhteydessä myyntiin ja tunnuslukujen avulla pystytään seuraamaan esillepanojen TUOTTAVUUTTA. Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi on esillepanojen ja myymälän visuaalisen ilmeen harkittua kaupallistamista.

Henkka Hyppönen antoi eräässä tapahtumassa loistavan neuvon: ”Aseta tavoitteet tarpeeksi korkeiksi ja nauti onnistumisistasi! Tavoittele 1000 ykkösen sijaan. Vaikka saavutat vain 1, se on parempi kuin ei mitään.” Tämä on mielestäni loistava vinkki. Tavoittele aina enemmän ja paranna sitä mukaa tulostasi, kun saavutat jotain. Usein ihmiset eivät usko omiin kykyihinsä tarpeeksi ja sen vuoksi he asettavat myös tavoitteet alhaisiksi tai ovat asettamatta tavoitteita ollenkaan!

Ihmiset tuppaavat myös olemaan turhan ankaria itselleen. Mikäli asetat tavoitteeksi 10 ja saavutat 5, olet pettynyt, eikö totta? Mutta, olet kuitenkin saavuttanut jotain. Olet saavuttanut enemmän kuin 0 tai 1. Aseta tavoitteet riittävän korkeiksi mutta älä ole itsellesi liian ankara, vaan nauti onnistumisistasi. Kyllä, niistä ihan pikkiriikkisistakin!

Mikäli taas ei ole mitään mihin peilata tavoitettaan, on vaikea tietää milloin on tavoitteensa saavuttanut. On helppo asettaa tavoite, mutta määrätietoisesti kohti sitä kulkeminen ei enää olekaan yhtä helppoa. On siis seurattava tavoitettaan, tehtävä mahdollisesti korjausliikkeitä matkan varrella, joskus on myös tehtävä kokonaan uudet tavoitteet.

Tavoitteiden seuraamiseen tarvitaan työkaluja. Mikäli asetetaan tavoitteeksi 10% myynnin kasvu, on se jollain keinoilla saavutettava. Tavoite ei yksin tuo lisää myyntiä. Osatekijöinä ovat markkinointi, sisäänostot, tapahtumat ja esillepanot. Helpoin keino saada lisää myyntiä on keskittyä lisämyyntiin, eli jo olemassa olevalle asiakkaalle myydään enemmän. Tässä siisti, visuaalisesti ja kaupallisesti hyvän ilmeen omaava liike ja loistava asiakaspalvelu ovat avainasemassa.

Visuaalisen markkinoinin mittaaminen on keino asettaa ja seurata tavoitteitaan, nimenomaan myynnin lisäämisessä. Visuaalisen markkinoinnin mittaaminen antaa tarvittavat työkalut numeraalisten tavoitteiden asettamiseen ja esillepanojen toimivuuden seuraamiseen. Mittaamalla esillepanojesi toimivuutta ja tuottavuutta pystyt reagoimaan ja tekemään tarvittavia korjauksia.

Tavoitteiden asettaminen ja työkalut tavoitteiden saavuttamisen helpottamiseksi tekevät visuaalisesta markkinoinnista tavoitteellista.

Tämä on ote tulevasta e-kirjastani Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – Työkaluja yrittäjälle. E- kirjassa en käy läpi visuaalisen markkinoinnin teoriaa, eli sitä miten ja millaisia esillepanoja ja somistuksia tulisi tehdä. Siitä aiheesta kirjoitan ehkä myöhemmin. E-kirjassa keskityn siihen, että ymmärrät visuaalisen markkinoinnin vaikutuksen liikevaihdon kasvattamiseen ja sisäistät tavoitteellisen visuaalisen markkinoinnin merkityksen. E-kirjassa on laskutehtäviä oppimisen avuksi.

Loistavia visuaalisen markkinoinnin ja myyntityön teoriasta kertovia kirjoja ovat:

Visuaalinen myyntityö 2014, Annika Hirvi & Jessica Karlsson.

Visuaalinen markkinointi 2010, Tuula Nieminen.

Visualistin työkalupakki 2009, Annika Hirvi & Sanne Nyholm.

Ps. Jos et vielä ole ladannut ILMAISTA e-kirjaani, lataa se tästä:  Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle

Published in Yleinen

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Simple Share ButtonsKiitos, kun jaat!
Simple Share Buttons