Myynnin kanssa haasteita?

Uskon siihen, että jokaisella meistä on oma osamme maailman rakentamisessa. Olenko mukana rakentamassa ja edesauttamassa maailmaa kohti parempaa tulevaisuutta? Valta valita on minulla.

I’ve come to believe that each of us has a personal calling that’s a unique as a fingerprint, that the best way to succeed is to discover what you love, and then find a way to offer it to others in the form of service, working hard, and also allowing the energy of the universe to lead you. – Oprah Winfrey.

Yrittäjänä joutuu monen haasteen eteen. Ensinnäkin on oman liiketoiminnan rakentaminen ja hiominen, sitten tulee omien tuotteiden tai palveluiden myynti. Ja tässä jälkimmäisessä huomasin itselläni olevan melko paljon opittavaa. Kyllä, minulla on myynnin kanssa haasteita! Miten kummassa sitä onkin niin vaikea uskoa omaan itseensä ja siihen, että muutkin kyllä uskovat. Pohtiessani tätä asiaa törmäsin sellaiseen syndroomaan kuin ”impostor syndrome” eli ”huijarisyndrooma”. Tästä syndroomasta kärsii yllättävän moni kuuluisa näyttelijä kuten Kate Winslet, Denzwel Washington ja Meryl Streep muutamia mainitakseni.

Huijarisyndroomaksi[1] kutsutaan psykologista ilmiötä, jonka vaikutuksesta ihminen ei kykene sisäistämään omia saavutuksiaan todisteista huolimatta. Huijarisyndroomasta kärsivä on vakuuttunut olevansa huijari ja että hänen saavutuksensa ovat ainoastaan hyvän onnen tai ajoituksen tulosta, tai että hän on vain harhauttanut muut luulemaan itseään todellista kyvykkäämmäksi. (Wikipedia, 2016).

Tarjoan palveluitani yrittäjien liiketoiminnan kehittämiseen ja kannattavuuden lisäämiseen. Olen joutunut käymään itseni kanssa läpi juuri näitä huijarisyndroomaan viittavia tunteita ja rakentamaan uskoa itseeni ja osaamiseeni. Pohjimmiltaan kaikessa myynnissä ja markkinoinnissa on kysymys itsetunnosta ja itsevarmuudesta. Voinko seisoa sanojeni ja tuotteideni/palveluideni takana? Uskaltaisin väittää, että suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu, että ei pidä luvata liikoja eikä saa rehennellä. Myynnissä kuitenkin tarvitaan molempia mutta lupaukset tulee pystyä lunastamaan.

Kuka sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse? Myynti on sellainen taito, joka jokaisen yrittäjän on opittava tavalla tai toisella. Mikäli osaat myydä tuotteesi ja palvelusi, menestyt. Tämä pätee alalla kuin alalla. Kaikki on loppupeleissä myyntiä. Kirjassaan To sell is human – The surprising truth about moving others Daniel H. Pink lähestyy myyntiä uudesta näkökulmasta. Kaikki on myyntiä, jopa lasten kanssa neuvotteleminen. Sinä myyt omaa mielipidettäsi. Myyntiin täytyy siis opetella suhtautumaan oikein, on päästävä eroon ajattelumallista, jossa kokee itsensä niljakkaaksi autokauppiaaksi.

Tämä vuosi on minulle myynnin ja markkinoinnin opettelemista. Haluan tulla siinä taitavaksi, sillä haluan auttaa mahdollisimman montaa yrittäjää menestymään. Kun minä menestyn, pystyn auttamaan muitakin menestymään. Mitä enemmän menestyneitä yrittäjiä on, sitä paremmin meillä kaikilla on asiat. Minä haluan olla omalta osaltani rakentamassa vaurasta Suomea.

Millaisia kokemuksia sinulla on myyntiin liittyen? Onko sinulla hyviä vinkkejä myyntiin ja markkinointiin? Sharing is caring, joten jaa vinkkisi!

 

Menestystä myyntiin!

Anna Juusela

Oliko teksti mielenkiintoinen? Pistä jakoon!
Buffer this page
Buffer
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − seven =

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.