Verkkokauppias keskity mobiiliin

Jos haluaa pysyä kilpailussa mukana kannattaa verkkokaupan kehittämisessä keskittyä ennen kaikkea mobiiliin. Yhä useammin tartutaan mobiililaitteeseen ja selaillaan sosiaalista mediaa. Ole siellä missä potentiaaliset asiakkaasi ovat. Gary Vaynerchuck totesi Keynotessaan Nordic Business Forumissa, että jokaisen yrityksen tulisi sisäistää että he ovat ennen kaikkea media. Some tekee kaikista yrityksistä mediayrityksiä, jotka tuottavat sisältöä.

Ostaminen älypuhelimella on käytännöllisempää sosiaalisen median kautta, koska googlaaminen ja nettisivujen selaaminen on kömpelöä mobiililla. Siksi suosittelenkin verkkokaupan rakentamista ensin mobiiliksi ja sitten desktopiin eikä päinvastoin. Siihen on syynsä, että Facebook ja muut somekanavat sekä verkkokauppa-alustat kuten Shopify tarjoavat myyntimahdollisuuksia suoraan sosiaalisessa mediassa. Se on tulevaisuuden myyntikanava joka on jo täällä, sen potentiaalia ei vain ole osattu vielä hyödyntää kunnolla.

Miten erottua mobiilissa?

Kuvat merkkaavat älypuhelimella selatessa paljon. Yksi loistava työkalu on Thing Link, sen avulla voidaan yhteen kuvaan lisätä tekstiä, videoita, kuvia ja linkkejä. Se tuo uusia ulottuvuuksia ja houkuttelee asiakkaan toimimaan. Mobiilissa tulee vastaan ruudun tehokas hyödyntäminen, koska mobiilin näytön koko rajoittaa näytettävien tuotteiden määrää. Tämä kannattaa huomioida liiketoimintaa ja valikoimaa suunnitellessa. Millainen valikoima on ideaali, mitkä ovat kulloinkin fokustuotteet ja miten ne tehokkaimmin saadaan kuluttajien tietoon. Erikoistumisen merkitys korostuu.

Mieti strategia ja suunnittele postaukset ja mainokset huolella, pidä mielessä yritysilmeesi punainen lanka jotta asiakkaat alkavat tunnistaa yrityksesi postaukset muista. Mieti tarkkaan tavoitteesi. Useimmiten kuluttajat eivät halua tulla mainostetuksi, joten tiedon lisääminen ja aitous saavat kiinnostuksen heräämään, jolloin asiakas todennäköisemmin tutustuu sekä yritykseen että tuotteisiin.

NBForumissakin vieraillut Peter Diamandis kirjoittaa Abundance kirjassaan siitä, kuinka teknologian myötä kehittyvien maiden varallisuus ja olosuhteet paranevat nopeasti ja sitä kautta myös täysin uudet markkinat avautuvat kehittyvissä maissa. Mobiilikäyttäjien määrä tulee monikertaistumaan, kun kehittyvien maiden ihmiset, niin kutsuttu Bottom of the Pyramid, joka käsittää noin 4 miljardia ihmistä, saavat älykännykät ja internetyhteyden. Vuonna 2010 Intiassa tuli 15 miljoonaa uutta mobiilikäyttäjää joka kuukausi. (Abundance The Future Is Better Than You Think, 2012). Maissa, jossa ei edes olla totuttu käyttämään perinteistä tietokonetta tai läppäriä tämä tarkoittaa uusia innovaatioita ja tapoja hyödyntää mobiilia myös kaupankäynnissä. Lue Bottom of the Pyramidista The Fortune at the Bottom of the Pyramid artikkelista sekä artikkelista How Mobile Phones Are Changing the Developing World.

Peter Diamandis on perustanut Singularity Universityn, jonka tarkoitus on kehittää ratkaisuja, jotka vaikuttavat miljardeihin ihmisiin. Kun tämän yliopiston vaikutukset alkavat näkyä kehittyvissä maissa, vaikutukset ovat valtavia. Koko maailma on pelikenttämme pelkän mobiilin avulla, miksi emme ajattelisi isommin? Mobiili mahdollistaa täysin uuden kuluttajakunnan tavoittamisen lähitulevaisuudessa.

Keskity mobiiliin.

Anna Juusela

Oliko teksti mielenkiintoinen? Pistä jakoon!
Buffer this pageShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.