Osa 3. Verkkokaupan hyödyntämätön voimavara: Verkkovisualistin työkalut

Verkkovisualistilla ja tietysti kauppiaalla on valtavasti erilaisia välineitä, joita hyödyntää: älykkäät sivustonhaku työkalut, tuotesuositteluohjelmat, tuotevideot, tuotteiden rinnakkaissuositteluohjelmat, visualisointityökalut, A/B testaus, palautteet ja arvioinnit… lista on pitkä.

Sivuston analysointityökalut auttavat määrittelemään mikä vaikutus tuotesijoittelulla ja esittelyllä on konversioon, ostoskorin arvoon ja määrään. Tässä toimii hyvänä apuna ilmainen työkalu Google Analytics, joka kertoo dataa sivustosta, kävijämääristä, kävijälähteistä ja niin edelleen. Suosittelen perehtymään Google Analyticsiin perusteellisesti, sillä se tarjoaa valtavan määrän tarpeellista informaatiota. Google tarjoaa tuen ja avun sekä maksuttoman Analytics Akatemian, jossa voi opetella Analyticsin käyttöä.

Hakukentän käyttö verkkokaupassa on kasvussa ja älykkään haun käyttö on niin tärkeä osa kaupallista verkkokauppaa, että kirjoitan siitä ihan oman postauksen. Mikäli hakukone ei ole tarpeeksi älykäs ja mukautuvainen asiakkaan käyttämiin sanoihin, on melko varmaa että asiakas poistuu parin yrittämän jälkeen toiselle sivustolle. Näin olen itse tehnyt useita kertoja. Sivustohaun optimointiin voi käyttää esimerkiksi suomalaistaustaista Klevua.

A/B testaus on testaamista ja vertaamista kahden erilaisen version välillä. Se on hyvä apu, kun halutaan verrata kuinka erilaiset ratkaisut sivustolla toimivat. Testaamalla voidaan esimerkiksi todeta kuinka paljon konversiota saadaan aikaan tietynlaisilla ratkaisuilla, painikkeen väri, tuotekuvien asettelu ja niin edelleen. A/B testauksen suositellaan olevan jatkuvaa. Digimarkkinoinnin sivustolla on kattavasti kerrottu A/B testauksesta. Optimizely on yksi työkalu testaamiseen.

Google Adwords on työkalu verkkomarkkinointiin ja sen avulla voi tehokkaasti mainostaa verkkokauppaa ja lisätä myyntiä. Google Adwords näyttää mainoksen sen perusteella kuinka hyvin hakijan käyttämät hakusanat sopivat mainoksesi avainsanoihin. Maksu perustuu klikkauksiin, joten se on melko kustannustehokasta ja se antaa dataa siitä miten paljon mainos saa klikkauksia, eli kuinka kiinnostava ja osuva (hakusanat) se on.

Tehokkaiden ja kauniiden kuvien luontiin loistava työkalu on Canva. Sen avulla voi luoda sosiaaliseen mediaan kuvia, esityksiä ja esitteitä. Kuvien muokkaukseen suuren määrän työkaluja tarjoaa Pic Monkey. Molemmista työkaluista löytyy ilmainen sekä maksullinen versio.

Smart Merchandiser  tarjoaa kattavan työkalun verkkokaupan visuaaliseen markkinointiin ja myynnin tehostamiseen. Zen Deskin avulla voi parantaa asiakaspalvelun laatua helposti. ”Asiakaspalvelu on äärimmäisen tärkeää, 70% asiakaskokemuksesta perustuu siihen miten asiakas tuntee, että häntä kohdellaan” (Tietotalo infocenter, 2015).

Curalate lupaa sivustollaan että heidän avullaan kuvien kaupallistaminen helpottuu. Apptus taas tarjoaa apua asiakaskäyttäytymisen analysointiin ja hyödyntämiseen sekä automatisointiprosesseihin.

ProsperCart on listannut Verkkokauppiaan apuohjelmat ja Small Business Trends postannut 7 E-commerce Tools that Should Be a Part of Your Action Plan, kannattaa käydä tutustumassa myös niihin!

Työkaluja valitessa tulee muistaa se, että paraskaan työkalu ei tuota mitään, ellei sitä osaa hyödyntää oikein. Opettele käyttämään työkaluja, ellet osaa tai ehdi, hanki apua! Eikä se määrä merkkaa mitään vaan se laatu.

Seuraavaksi postaan siitä, mitä ovat elämykset verkkokaupassa. Sitä odotellessa voit käydä lataamassa viisi ilmaista vinkkiäni, Verkkokauppa ja Elämykset. 

-Anna

 

Oliko teksti mielenkiintoinen? Pistä jakoon!
Buffer this page
Buffer
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two × 5 =

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.