Lisämyynnillä lisää liikevaihtoa.

DSC_0815

Lisämyynnillä lisää liikevaihtoa. Miten? Kuinka kasvattaa myyntiä niin, että se todella tuntuu? Näytän sinulle esimerkin, jonka avulla uskallat tavoitella suurempaa liikevaihtoa, ja voit jopa päästä tavoitteeseesi! Mutta kerrataan ensin mitä se lisämyynti oikein on.

Mitä on lisämyynti?

Lisämyynti tarkoittaa sitä, että myydään asiakkaalle enemmän kuin mitä hän tuli hakemaan. Esimerkiksi asiakas ostaa housut ja tähän myydään vyö tai tuikkukipon ostajalle myydään tuikkuja. Näitä lisämyyntituotteita kutsutaan käyttöyhteystuotteiksi. Lisämyyntiä voi olla mikä tahansa tuote mutta yleensä on helpompaa lisämyydä tuotteita, jotka jollain tavalla liittyvät jo ostoskorissa olevaan tuotteeseen.

On helpompaa saada myytyä jo sisään astuneelle asiakkaalle enemmän kuin yrittää saada asiakkaita astumaan sisään enemmän!

Esillepanoilla on väliä lisämyynnin kannalta!

Houkuttelevilla esillepanoilla pyritään saamaan lisämyyntiä, joten on tärkeää tehdä esillepanot siten, että käyttöyhteystuotteet on huomioitu. Esimerkiksi pöytä, jossa on vähän sitä sun tätä ei ole myyvä, koska asiakkaan on vaikea hahmottaa siitä tuotteita ja yhteensopivia kokonaisuuksia. Pöydän tulee olla selkeä, jotta asiakas hahmottaa siinä olevat tuotteet, saa ahaa-elämyksen ja tekee ostopäätöksen. Järkevintä on siis suunnitella esillepanot ja miettiä käyttöyhteystuotteet.

Lisämyynti mielessä tehdyt ja suunnitellut esillepanot ovat asiakaspalvelua! Asiakkaan on helppo tehdä ostoksia.

Lisämyynnin merkitys liikevaihtoon

Mikä sitten on lisämyynnin merkitys liikevaihtoon? Kuinka paljon voit kasvattaa liikevaihtoasi keskittymällä tavoitteelliseen visuaaliseen markkinointiin?

Tässä esimerkkilaskelma:

Esimerkkiyrityksen luvut ovat seuraavat kuukaudessa:

Myymälän ohi kulkee 25 000 ihmistä
Kävijämäärä 2 500
Ostaneet asiakkaat 500
Myytyjä tuotteita 650
Myynti 13 000€

1

Tutkimusten mukaan noin 10 % ohikulkijoista astuu sisään myymälään. Kauppias päättää satsata houkutteleviin näyteikkunoihin ja siistiin julkisivuun. Hän toivoo saavansa 2% lisää ohikulkijoita sisään myymälään. Lisäksi hän haluaa satsata liikkeen esillepanoihin sekä visuaaliseen ilmeeseen. Hän haluaa nostaa keskiostosta kappaleissa 0,5 yksikköä, keskiostoksen arvoa 5 euroa ja ostaneiden asiakkaiden määrää 5%.

2

Kauppias panostaa tuotevalikoimaan, näkyvyyteen ja asiakaspalveluun. Liikkeen visuaalisessa ilmeessä on parantamisen varaa. Hän päättää palkata visualistin. Visualisti suunnittelee ja toteuttaa ikkunan, sekä suunnittelee ja toteuttaa myymälän esillepanot. Hän käyttää aikaa yhteensä kaksi kahdeksan tunnin työpäivää. Oletetaan, että liikkeessä on kalusteet, valaistus jne kunnossa. Visualisti laskuttaa työstään 960 euroa. Alvia ei tarvitse tässä esimerkissä huomioida. (Huom! Esimerkissä visualistin palkkio on laskettu yläkanttiin 960€/16=60€. Keskimäärin visualistin palkkio on noin 50€ tunnissa ja myymälän koko, kalusteet, jne. vaikuttavat käytettävään tuntimäärään.)

Miten tämä kaikki näkyy liikevaihdossa?

Mikä on liikevaihdon kasvu, jos kaikkia tunnuslukuja saadaan korotettua tavoitteeseen ja liikevaihdon kasvusta vähennetään visualistin palkkio. Oliko investointi kannattava?

Mikäli 10% sijaan 12% ohikulkijoista saadaan sisään, tarkoittaa se 3 000 kävijää kuukaudessa, eli 500 potentiaalista asiakasta enemmän. Ostaneita asiakkaita on 25% kävijöistä, se tarkoittaa 750 maksavaa asiakasta, joka on 250 maksavaa asiakasta enemmän. Myös keskiostos kappaleissa saadaan 1,8:aan, joten myytyjä tuotteita on 1 350, se tarkoittaa 700 myytyä tuotetta enemmän!

Jos kauppias saa nostettua myös keskiostoksen arvon 31 euroon, on uusi myynti 41 850 euroa kuukaudessa, eli 28 850 euroa enemmän!

3

Oliko investointi visualistiin kannattava?

Oliko investointi kannattava?  28 850 euroa lisää myyntiä, keskikatteen ollessa 45% tuottoa jää 15 867,5 euroa ja siitä vähennetään visualistin palkkio 960 euroa, eli jäljelle jää vielä 14 907,5 euroa. Investointi oli ehdottomasti kannattava. Toki täytyy muistaa huomioida, että liiketoiminnan on oltava muutenkin kannattavaa ja katetuotto kunnossa.

Huom! Tiedän, että tämä oli kärjistetty esimerkki. Vaatii kovasti työtä saada nämä kaikki luvut todella nousemaan. Pointtini on herätellä huomaamaan, että pienilläkin tavoitteilla voi saada aikaan suuren kasvun. Tavoitteiden pilkkominen pieniksi saa niiden tavoittelemisen tuntumaan helpommalta saavuttaa. Kaikki on mahdollista! Täytyy vain asettaa tavoitteet ja etsiä ratkaisuja niiden saavuttamiseksi.

E-kirjassani Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – työkaluja yrittäjälle, opetan kuinka näitä tunnuslukuja lasketaan. Mikäli kiinnostuit aiheesta, voit ladata ilmaisen e-kirjani Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle tästä.

Anna Juusela

SADW: Näyteikkunataidetta

SADW15_logo

Seinäjoki Art and Design Week, SADW järjestetään jo kolmatta kertaa. Taidetta, designia ja muuta yllättävää, poikkitaiteellista ohjelmaa pursuavaa SADW-viikkoa vietetään 8.-13.9.2015.

Yanca tuo kansainvälistä trendiä ihailtavaksi seinäjokiseen katukuvaan. Yhteistyössä seinäjokisten taiteilijoiden ja yrittäjien kanssa syntyi näyteikkunataidetta. Seinäjoki ei turhaan ole tunnettu yrittäjyydestä, sillä yrittäjiä ei tarvinnut maanitella mukaan vaan he ottivat idean innolla vastaan. Loistavaa tekemisen meinikiä!

Kiitokset kaikille mukana olleille. Tästä pääset tutustumaan SADW:n ohjelmaan.

Näyteikkunataidetta pääset ihastelemaan 8.9.-13.9. seuraavien liikkeiden näyteikkunoissa!

Boutique S Koulukatu 22

Boutique S on Seinäjoen ydinkeskustassa sijaitseva naistenvaatteiden erikoisliike, joka tarjoaa ripauksen luksusta elämään. Meiltä löydät itsellesi vaatteet ja asusteet, niin arkeen kuin juhlaan. Asiantuntevalla ja hyvällä palvelulla löydämme sinulle täydellisen asukokonaisuuden.

Kansainvälisten brändien lisäksi liikkeestämme löytyy hyvä valikoima Suomalaisia design-vaatteita ja asusteita.

Yrityksen on perustanut Suomen muodin huipulle-ohjelman voittanut Linda Sipilä yhdessä äitinsä Alisa Sipilän kanssa vuonna 2010. Vuonna 2013 jatkoin putiikin luotsaamista siitä mihin Linda ja Alisa putiikin pyörittämisen päättivät. Oman yrityksen perustaminen oli vuosien haave, joka vihdoin sai täyttymyksen. Taustavaikuttajana yrityksessä toimii aviomieheni Antti Nisula.

Toivotamme kaikki sydämellisesti tervetulleeksi liikkeeseemme!

Sari Nisula, kauppias

Taiteilija Hilla Hautanen on tavattavissa liikkeessä keskiviikkona 9.9. klo 14-16. Keskiviikkona myös jaetaan  asiakkaille yllätyslahja ja kaikkien käyneiden kesken arvotaan 2 kpl 50€:n lahjakorttia. Suosittelen tutustumaan taiteilijaan, myymälään ja osallistumaan arvontaan! 

IMG_2259

 IMG_2274

Boutique S näyteikkunan toteutti Hilla Hautanen.

Taiteilija Hilla Hautanen tunnetaan värikkäistä, unenomaisista maalauksistaan. Hän yhdistelee erilaisia maalaustapoja ja symboliikkaa. Matkoilla lähelle ja kauas syntyvät ideat kypsyvät teoksiksi ateljeissa Seinäjolla ja Tampereella.

Hilla Hautanen, taiteilija

Luxus Day Spa Kalevankatu 14

LUXUS DAY on moderni kauneus -ja hyvinvointihoitola Seinäjoen keskustassa, osoitteessa Kalevankatu 14. Takaamme asiakkaalle LUXUS hetken rentouttavan harmonisessa tunnelmassa. Unohda kiireet, meillä on aikaa sinulle!

Palveluihimme kuuluvat kasvo,-käsi ,-jalka ja vartalohoidot, sokeroinnit, LCN-rakennekynnet, geelilakkaukset käsille ja varpaille, ripsien- ja kulmien kestovärjäys ja muotoilu,kulmien stailaus ja tuuhennus, LUXUS LASHES- ripsipidennykset,Volyymiripsipidennykset, YUMI LASHES- ripsienkestotaivutukset, ripsipermanentit, injektiohoidot, meikkaukset ja meikkiopastukset.

Marisa Puskala, kosmetologi,kynsiteknikko

Maria Ojala, kosmetologi,kynsiteknikko

Sofia Ulvila, ripsiteknikko, kynsiteknikko, injektiohoidot

LdS2

Lds3

Luxus Day Span ikkunan toteutti Tiina Kemppainen.

Taiteilija Tiina Kemppainen on Seinäjoen Kourassa asuva ja työskentelevä taidemaalari,joka
tunnetaan erityisesti isokokoisista,värikkäistä ja kerronnallisista teoksistaan.

Tiina Kemppainen, taiteilija

Manual Kauppakatu 11

Manual on katumuodin erikoisliike Seinäjoen keskustassa. Olemme toimineet vuodesta 2010 asti. Tarkoituksemme on tarjota asiakkailemme tuotteita, joissa on rajatumpi saatavuus sekä tämän hetken kuumimmat merkit. Lisäksi hyllystä löytyy dekit, trukit ym skeittaukseen tarvittavat välineet.

Arttu Hautabacka, kauppias

Lisäksi Manualista löydät uniikin, yhteistyössä RiiKen kanssa SADW:ta varten suunnitellun kassin. Hinta 6 euroa. Kannattaa ehdottomasti käydä noutamassa omasi äkkiä pois! 

IMG_2096IMG_2107

Manualin ikkunan toteutti RiiKe. Tästä pääset tutustumaan Riitan Metsolassa -blogiin.

RiiKe on yritys, joka syntyi vähän vahingossa vuonna 2014 lasten kanssa puuhastellessa. Yrityksen takana häärii Visualisti -opiskelija ja kuuden lapsen äiti, joka tykkää kauniista ja yksinkertaisesta. Useimmiten kuviot ja ideat syntyvät keskellä tiskien laittoa, tai parhaimmillaan neljän ruuhkassa. Käsillä tekeminen ja kotimaisuus ovat tärkeää yritykselleni.
Intohimo piirtämiseen, erilaisten stailauskohteiden sisustamiseen ja kaikkeen kauniiseen nousee syvältä. Ajatus myyntiin tulevien  -niin uusien kuin vanhojenkin kotien stailaamisesta pulppuaa sydämestä luoda lähelle kaunista. RiiKeltä löydät lisäksi kodin sisustukseen, ystävälle piristykseen kuin onniteltavallekin yksinkertaista, suomalaista designia.
Riitta Kellosaari, yrittäjä

Pomp Shop Torikeskus

Pompshopn on perustettu joulukuussa 2010 Kaisa Isoluoman ja Anu Ylisen toimesta. Lähdettiin pienestä liiketilasta (40neliötä) ja muutamista merkeistä. Nyt Pompshopilla on yli 15 merkkiä ja tilaa löytyy yli 170 neliötä. Olemme palveleva merkkivaateliike. Liikkeen tarjonnasta löytyy niin rentoa vapaa-ajan vaatetta kuten collareita, huppareita ja tennareita kuin myös farkkuja, kauluspaitoja sekä mekkoja.
Tunnetuimpia merkkejämme ovat adidas, Makia ja Superdry, lisäksi liikkeestämme löytyy useampi tanskalainen merkki kuten Solid, Desires sekä Knowledge Cotton Apparel, joka valmistaa tuotteensa pääasiassa luomupuuvillasta.
Tärkeintä meille on, että jokainen asiakas saa haluamaansa palvelua ja liikkeessä vierailun jälkeen sinne haluaa palata uudestaan.
Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme ja kuuntelemme myös asiakkaiden toivomuksia. Monesti kuulemme liikkeestämme puhuttavan nuorten liikkeenä ja se hieman häiritsee meitä. Liikkeessämme ei ole ikärajaa. Toki suurin asiakasryhmämme ovat nuoret, mutta vain oma maku ja mieltymykset ratkaisevat. Ne ihmiset, jotka sen ymmärtävät ovat meidän tyytyväisimmät asiakkaat.
Anu Ylinen ja Kaisa Isoluoma, kauppiaat
IMG_2155[1]
IMG_2159[1]

Pomp Shopin ikkunan toteutti Nina, LR mainos

Nina Lahti-Röyskö on graafinen suunnittelija, joka pyörittää LR mainoksen Seinäjoen toimipistettä.
LR mainos on vuodesta 1984 saakka toiminut täyden palvelun mainostalo, joka graafisen suunnittelun lisäksi myös toteuttaa printit, tarratyöt, laserkaiverrukset ja paljon muuta!

Graafinen suunnittelu kattaa kaiken yrityksille, tapahtumille ja tuotteille. Suunnittelemme mm. logot, lehti-ilmoitukset, esitteet ja teippaukset, kattaen koko viestinnän visuaalisen ilmeen.

Tehtaastamme saat mainonnan tukimateriaalit käyntikorteista autoteippauksiin ja kaikkea siltä väliltä.

Nina Lahti-Röyskö, graafinen suunnittelija

 

SADW:n Koto- kauppa ja kahvilan toteutuksesta vastaa Irina K 

Koto-kauppa ja kahvila -tilan monista ikkunoista yksi on varattu koristeltavaksi avajaispäivänä Irina K Designin toimesta. Irina K on seinäjokinen graafinen suunnittelija ja kuvittaja. Ikkunateos toteutetaan livepiirtämisenä, jonka edistymistä voi käydä seuraamassa paikan päällä. Lisäksi Irinan tekemiä postereita ja kortteja löytyy myymälästä. Lisätietoa www.irinakdesign.fi sekä facebookista ja instagramista.
IMG_2172 IMG_2175

Käykäähän tutustumassa liikkeiden antiin ja SADW:n tarjontaan!

Terveisin

Anna

 

Lataa ILMAINEN e-kirja

Lataa ILMAINEN e-kirja!

Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle e-kirjan voit ladata tästä linkistä.

 

E-kirjassa käyn lyhyesti läpi visuaalisen markkinoinnin tärkeyttä ja tarkoitusta sekä annan pari vinkkiä, joilla pääset alkuun visuaalisen markkinoinnin mittaamisessa. Lisäksi jokaisen osion lopussa on check list, jonka avulla voit tarkistaa oman myymäläsi tilanteen.

Liiketoiminnassa, kuten myös muilla elämänalueilla, on hyvin vaikea saavuttaa mitään ellei ole ensin asettanut tavoitteita. Liiketoiminnassa lähdetään liikkeelle myyntibudjetin laatimisesta, eli siitä kuinka paljon halutaan tienata rahaa. Tämähän tietysti jaetaan kuukausi-, viikko- ja päivätavoitteiksi. Vähittäiskaupoissa tuotteet ovat luonnollisesti se asia, jolla raha saadaan vaihtamaan omistajaa. Se, miten tuotteet ovat esillä, on ratkaisevaa myynnin kannalta. (Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi – opas yrittäjälle, 2015).

 

Tuottoisia lukuhetkiä! Lataa e-kirja tästä!

Anna Juusela

 

 

 

 

7 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen

1

YritysHelsingin Yrittäjäverkossa oli puhumassa Antti Vanhanen Devil in a Good Man yrityksestä. Antti esitteli 7 vinkkiä tavoitteiden asettamiseen, joiden avulla sinun on helpompi saavuttaa tavoitteesi. Vanha sanonta ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee siis myös tässä, suunnittele tavoitteesi!

 

2

Ensimmäisen vinkin takana on kysymys: onko matkasi yhtä tärkeä kuin määränpää? Mikäli et nauti matkasta, joka aivan varmasti on kuoppainen ja täynnä yllätyksiä, joita joudut kohtaamaan ennen kuin pääset perille, sinun on vaikea motivoida itseäsi. Pelkkä määränpäähän keskittyminen on kuin porkkana, joka roikkuu nenäsi edessä mutta jota et koskaan tule saavuttamaan. Kysy itseltäsi: miksi haluat sitä mitä haluat?

 

3

Toinen vinkki laittaa ajattelemaan motivaatiota. Liian usein tavoite luodaan negaation kautta, kuten esimerkiksi ’alan laihduttaa, koska en halua olla enää lihava’. Tässä ajattelumallissa siis keskitytään siihen, ettei haluta olla enää lihavia, mutta ajattelu kuitenkin keskittyy juuri lihavuuteen. Haluan laihduttaa, koska haluan olla elinvoimainen ja terve on pitkäjänteisessä tavoitteen asettelussa järkevämpi. On siis mentävä kohti tavoitetta.

 

4

Tee se mitä voit tänään. Älä suunnittele tekeväsi huomenna mitään mitä et ole valmis tekemään tänään. Tämä tarkoittaa sitä, että ellet ole motivoitunut ottamaan pieniä askelia tavoitettasi kohti joka päivä, on tavoitteesi väärä. Valitse siis tavoitteita jotka motivoivat sinut tarttumaan toimeen heti.

 

5

Kiireellistä ja tärkeää on tulipalon sammuttaminen. On kuitenkin parasta olla pitkäjänteinen ja kylvää tärkeitä siemeniä, jotka ajan mittaa tuottavat satoa. Tärkeät asiat ovat harvoin kiireellisiä, siksi ne usein jäävät kiireellisten, monesti jopa vähemmän tärkeiden töiden jalkoihin. Tässä kuitenkin tulisi muistaa pitkän tähtäimen tavoitteesi, tärkeiden asioiden tekeminen, vaikkakin vähemmän kiireellisten, on juuri se matka.

 

6

Mikäli sinulla on tavoitteena aloittaa kuntoilu, ei kannata heti ryhtyä juoksemaan 10 kilometrin lenkkiä. Mutta, jos aloitat sillä, että juokset edes yhden minuutin päivässä ja rakennat siitä kohti 10 kilometrin lenkkiä, onnistuminen on todennäköisempää. Vanhasen mukaan ”Luontainen vastustuskykymme tappaa liian suuret tavoitteet.”  Ihmiselle on luontaista haluta mennä sieltä mistä aita on matalin. Sen vuoksi Vanhanen neuvoo ”Pienet tavoitteet livahtavat vastustusmekanismin ohi ja luovat momentumia.” Etene siis pienin askelin.

 

7

Mikäli keskityt vain päämäärään unohdat matkan. Jos et nauti siitä mitä teet, huolimatta siitä johtaako se päämäärääsi, on melko varmasti edessä burnout. Vanhasen sanoin ”Lopputuloksen jumaloiminen johtaa loppuunpalamiseen.”  Elämä on matka. Yhtälailla yrityksen pyörittäminen on matka. Toki täytyy olla suunta ja tavoite, mutta on pystyttävä myös elämään tässä hetkessä. Päämäärä ja tavoite saattavat muuttua matkan varrella. ”Keskity siihen mitä kontrolloit. Asenne ja lähestymistapa.”  Vanhanen neuvoo. Älä kuluta energiaasi stressaamiseen lopputuloksesta, kun pystyt päästämään irti lopputuloksen kontrolloinnista, motivaatiosi kasvaa. ”Lisäät luovuutta ja nautit työstäsi enemmän.” Vanhanen summaa.

 

8

”Aseta itsellesi tavoite ja siirrä sen jälkeen kaikki huomiosi tekemiseen.” Vanhanen muistuttaa. Uskonpuute ja erilaiset pelot ovat suurimmat kompastuskivet. ”Keskittymällä nykyhetkeen saat aikaan stressin sijaan tuloksia.” Vanhanen huomauttaa. Ihminen on useimmiten itse itselleen pahin este. Henkiset rajat, jotka on ajan mittaan rakennettu oman ajattelun ja sitä kautta toiminnan ympärille ovat monesti yllättävän vahvaa tekoa. Älä siis jumittaudu miettimään omaa rajallisuuttasi vaan keskity tekemiseen.

Seuraavana tavoitteenani on oppia asettamaan tavoitteita. 🙂

Anna Juusela

 

 

 

 

 

Sisäänostojen suunnittelu on tärkeää

sisäänostojen suunnittelu on tärkeää

Miksi sisäänostojen suunnittelu ja budjetointi on tärkeää?

Mieti näitä muutamia kysymyksiä, mikäli sinulla on tapana lähteä sisäänostoille pelkällä mutu-tuntumalla:

Mitä tapahtuu varastosi arvolle kumulatiivisesti, mikäli et tiedä mikä varaston arvon tulisi olla myynteihinsi verrattuna?

Minkä verran tuotteita sinun tulee ostaa sisään suhteessa myynteihin?

Minkä verran kannattaa jättää niin kutsuttua vapaata rahaa kauden sisällä tapahtuviin ostoihin?

Kaikki budjetit aloitetaan laatimalla myyntibudjetti. Myyntibudjetti on äärimmäisen tärkeä, sillä se antaa tavoiteltavat myyntiluvut. Liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttaa se, millaisella katteella myydään, joten heikompina hetkinä ts. liikevaihdon pienentyessä, kannattaa satsata katteeseen. Joissain tapauksissa joudutaan alentamaan tuotteita, (on houkuteltava asiakkaita myymälään tai putsattava varastoa) jolloin menetetään katteessa. Alentamisella tavoitellaan lisää liikevaihtoa, jolla voidaan paikata katteen menetystä. Yrittäjät.fi sivustolta löytyy hyödyllinen alennuslaskuri, jonka avulla voit laskea minkä verran sinun tulee saada lisää liikevaihtoa päästäksesi samaan kokonaiskatteeseen kuin ennen alennusta. Laskurin löydät täältä.

Sisäänostoja suunniteltaessa on tiedettävä mikä on tavoiteltava liikevaihto ja mitkä ovat kuukausittaiset myyntitavoitteet. Sisäänostojen budjetointi aloitetaan siis myyntibudjetin laadinnalla. Seuraava tärkeä komponentti on varaston arvo sekä varaston kiertonopeus. Ohjeita kiertonopeuden laskemiseen löydät aiemmasta tekstistäni: Varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää. Mikäli varaston arvo on liian pieni, on mahdoton päästä tavoiteltuihin myynteihin, sillä joudutaan myymään ”ei oota”.  Mikäli varaston arvo on liian suuri ja edelleen ostetaan liian suuria määriä suhteessa myyntiin, varaston arvo paisuu kumulatiivisesti, tuotteet vanhenevat eivätkä ole enää houkuttelevia ja myyviä. Raha on kiinni varastossa eikä sitä riitä uusien tuotteiden hankintaan. Pahimmassa tapauksessa tämä johtaa konkurssiin.

On tärkeää tietää kannattavuuteen viittaavat tunnusluvut. Millaisella liikevaihdolla ja katteella toimintani on kannattavaa? Mikä on ihanteellinen varaston kiertonopeus ja millainen on tavoiteltava varaston arvo? On siis parasta suunnitella ja budjetoida sisäänostot huolella.

Tässä vielä muutama pointti miksi sisäänostojen suunnittelu on tärkeää:

  • Virheostojen minimointi: TUNNE ASIAKKAASI! Kuka on sinun liikkeesi loppukäyttäjä? Kenelle myyt tuotteesi?
  • Tehtävänä on maksimoida tuotevalikoiman kannattavuus vastaamalla loppukäyttäjien tarpeisiin.
  • Ostot ovat yksi kilpailukeino. Valikoimasi on valttisi!
  • Oikea, tavoitettu kohderyhmä + oikea määrä tuotteita = tavoiteltu liikevoitto.
  • Toimitusajat ja niiden huomioiminen ettei kaikki tuotteet tule kerralla tai ettei toimitus ole liian pitkä yhdisteltävissä olevilla tuotteilla. Esimerkiksi yläosa jo myyty, kun alaosa vasta saapuu.
  • Maksut. Rahan kierto, huomioi ettei kaikki tule kerralla maksettavaksi.

Olen tehnyt Excel pohjaisen työkalun sisäänostojen budjetointiin, joka helpottaa budjetin laatimista. Sisäänostojen budjetointityökalu + 1h konsultointi 249€.