Miksi varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää

Varaston kiertonopeus tarkoittaa varaston käyttöastetta, eli sitä kuinka monta kertaa vuodessa varasto vaihtuu. Myymättömät tavarat sitovat rahaa – tavara ei hyllyssä tuota mitään. Tässä tekstissä avaan sitä miksi varaston kiertonopeuden seuraaminen on tärkeää, huolimatta siitä onko kyseessä verkkokauppa vai kivijalkakauppa.

Mitä lyhyemmän aikaa tavarat ovat varastossa, sitä parempi maksuvalmius

Mitä nopeammin varasto vaihtuu, sitä nopeammin saadaan raha käyttöön ja sitä vähemmän varastoon sitoutuu pääomia” (merkonomi.hannumikkonen.com).

Eli, voidaan ostaa uusia myytäviä tuotteita. Esillepanoilla on suora yhteys varaston kiertonopeuteen. Mitä paremmin esillepanot myyvät, ostoskorin sisällön määrä kappaleissa ja ostoskorin arvo kasvavat ja sitä kautta varaston kiertonopeus kasvaa.

Varaston kiertonopeus on tärkeä ja riippuvainen kahdesta asiasta:

1. Sisäänostoista, jos on ostettu liian suuria määriä tuotteita, täytyy myyntien olla myös suurempia, jotta kiertonopeus kasvaa samassa suhteessa. Muutoin varasto paisuu. Ennakointi, oman asiakaskunnan tunteminen ja sisäänostojen budjetointi ja huolellinen suunnittelu ovat ensimmäisiä askeleita nopeampaan kiertonopeuteen. Lisäksi se on ennaltaehkäisevää työtä virheostojen minimointiin.

Virheostoja ei kukaan pysty välttämään täysin, mutta se miten reagoi tehtyihin virheostoihin on kaiken a ja o.

”Erityisesti sellaisia tuotteita, joita menee vähän kaupaksi, tulee seurata, jotta varaston arvo ei paisuisi ja kierto hidastuisi. ” (merkonomi.hannumikkonen.com).

Tämä tarkoittaa siis nopeaa reagointia hitaasti liikkuviin tuotteisiin. Liian usein ”istutaan” tavaran päällä, eikä malteta aktivoida tuotetta alennuksilla. Tietysti ensin täytyy uuden tuotteen kanssa kokeilla eri esillepanoja ja niin edelleen, mutta viimekädessä, kun kaikki on kokeiltu ja tavara on edelleen myymättä on vain tunnustettava tosiasia, että virheosto tuli tehtyä ja tuote myydään sillä hinnalla ulos, minkä siitä saa. Mieluummin otetaan edes euro siitä tuotteesta ja saadaan tilaa uusille tuotteille ja rahaa vapautettua kuin varastoidaan sitä vanhaa tuotetta ja ajatellaan että ”kyllä se sitten ensi keväänä menee varmasti.” Ei se mene. Piste. Jos se uutena ei ollut toimiva tuote, miksi se olisi toimiva vanhana ensi keväänä?

2. Nimikkeiden määrä vaikuttaa varaston määrään.

”Jos yritys tarjoaa laajaa valikoimaa kustakin tavarasta, varaston määrä kasvaa. Jokaista valikoimaan kuuluvaa tuotetta on oltava tarjolla ainakin tietty minimimäärä, ja se kasvattaa varastoa. Karsimalla valikoimaa saadaan varaston arvoa pienennetyksi.” (merkonomi.hannumikkonen.com).

Mieti siis tarkkaan millainen tuotevalikoimasi on. Lähtökohtaisesti valikoimaan vaikuttaa se kenelle myyt, rajaaminen lähtee siis siitä kuka on asiakkaasi. Ei välttämättä ole järkevää yrittää myydä jokaiselle jotain, vaan kohdentaa valikoima tarkkaan harkitulle asiakaskunnalle. Toinen tärkeä komponentti on myynti. Myynnin täytyy olla suhteessa ostoihin, muutoin kierto ei ole tehokasta. Loistava asiakaspalvelu ja viihtyisä myymälä ovat tässä avainasemassa.

Myös visualistin on tärkeää seurata varaston kiertoa. Hän on se joka on tekemisissä tuotteiden kanssa joka päivä. Huonosti liikkuvat tuotteet tulisi huomata, aktivoida ne ja mikäli mikään ei toimi, tulisi ne myydä alennuksella pois, mieluummin nopeasti sillä varaston kiertonopeus ja katetuotto käyvät käsi kädessä!

Muista kanta-asiakkaasi, he vierailevat myymälässäsi usein

Mitä uutta sinulla on tarjota heille? Näyttääkö liike uudelta ja freesiltä hänelle? Mitä enemmän keskityt liikkeen mylläämiseen, eli säännölliseen esillepanojen uusimiseen, sen freesimmältä liike aina asiakkaalle näyttää. Mikäli kanta-asiakas näkee jo kaksi vuotta sitten tulleen tuotteen edelleen myynnissä, ja vielä normaaliin hintaan, tuskin hän sitä enää haluaa ostaa. Tuotteet myös nuhjaantuvat ajan kuluessa ja vanhat tuotteet hidastavat varaston kiertoa. Tyylikäs, siisti liike houkuttelee ostamaan!

Visual Sense on kirjoittanut (englanniksi) varaston kierron tärkeydestä. Heidän blogiteksin pääset lukemaan täältä:  Visual Sense: Rotating your stock – why?

Ohjeet varastonkiertonopeuden laskemiseen löydät Merkonomi Hannu Mikkosen tekstistä.

Onko sinun myymälässäsi varastopainetta? Minä voin auttaa. Tutustu nettikonsultointeihini!

Anna Juusela

Myymälä 2015, Helsinki

Easy Fairs järjestää Helsingissä Myymälä-messut 25.-26.2.2015.

”Myymälä 2015 on kaksipäiväinen tapahtuma vähittäiskaupan ammattilaisille. Paikan päällä näytteilleasettajat esittelevät uutuuksia, inspiraatiota ja ratkaisuja kaupan alalle – jo seitsemättä kertaa!” (easyfairs.com)

Olen puhumassa Annika Hirven kanssa visuaalisen myyntityön ja markkinoinnin tärkeydestä ja mittaamisesta keskiviikkona AJK-jatkokoulutuksen aamiaisseminaarissa otsikolla ”Tutkittu juttu – visuaalinen markkinointi myynninedistäjänä” sekä torstaina Myymälä-seminaarilavalla otsikolla ”Näin otat käyttöösi visuaalisen myyntityön tehokeinot – ja selvität toimivatko ne todella.”

Annika Hirvi

Ota käyttöösi vähittäiskaupan menestyjien käyttämät tehokeinot ja tuo rahaa kassaan oikein toteutetun, tavoitteellisen visuaalisen myyntityön avulla. Oikein toteutettu ja suunniteltu visuaalinen markkinointi on tärkeässä roolissa myynnin edistämisessä. Houkutteleva ja inspiroiva tuotteiden esillepano ja optimaalisesti toimiva myymäläympäristö lisäävät myyntiä – tutkitusti.

Esillepanoja tehtäessä saattaa unohtua, että sen tulisi tuoda kassaan rahaa ja esillepanojen tuottavuutta ei seurata. Visuaalinen markkinointi ei ole tavoitteellista. Pahimmassa tapauksessa visualisti ja myymäläpäällikkö/kauppias puhuvat eri kieltä, kauppias euroista ja visualisti liikkeen ilmeestä. Tavoite kuitenkin tulisi olla sama, myynnin lisääminen.

Visuaalisen markkinoinAnna Juuselanin mittaamisella pureudutaan siihen miten visuaalisesta markkinoinnista ja myyntityöstä saadaan tavoitteellista ja kannattavaa, myymäläpäällikölle/kauppiaalle ja visualistille yhteinen kieli.

Luvassa on tiivis tietopaketti tuotteiden esillepanosta ja muista myynnin edistämisen keinoista sekä tutkimustietoa visuaalisen myyntityön vaikutuksista yrityksen tulokseen.

ENSIAPUKLINIKKA

Pidämme Annikan kanssa Somistajayhdistyksen ja AJK-Jatkokoulutuksen yhteisosastolla ensiapuklinikkaa. Voit varata ajan pikatreffeille (n.15min) ja tulla keskustelemaan liikkeesi ongelmasta. Esimerkiksi: esillepanot, varastonhallinta tms. Ilmoitathan varatessasi käsiteltävän aiheen.

Ajanvaraus: annika.hirvi(at)visuaalinenmarkkinointi.fi tai anna.juusela(at)yanca.fi

Ps. Annikalta on ilmestynyt uusi kirja!

Screen Shot 2015-01-16 at 16.57.06
Annika Hirvi

 

 

WindowsWear Pro, Visuaalinen markkinointi

Tässä taannoin minuun otti yhteyttä Lehman Brothersilla työskennellyt fuusio ja yrityskauppa analyytikko Jon Harari. Vuonna 2012 Jon Harari ja Mike Niemtzow (Jonin entinen työkaveri Lehman Brothersilta) perustivat Windows Wearin ja minä lupasin auttaa heitä saamaan sivustolle näkyvyyttä Suomessa. Lue Jonin haastattelu täältä. 

Window Wear PRO on muotialan ammattilaisille suunnattu maksullinen sivusto, joka esittelee yli 500 brändin liikkeitä ja näyteikkunoita. Tällä hetkellä kuvia on muun muassa New Yorkista, Barcelonasta, Mexico Citystä, Pariisista ja Milanosta, yhteensä kahdeksasta kaupungista ympäri maailmaa.

Visuaalinen markkinointi

Windows Wear PRO esittelee uusimmat väri -ja tyylitrendit ja tarjoaa inspiraatiota esillepanoihin. Suunnittelijat ja opiskelijat käyttävät sivustoa kasvattaakseen osaamistaan. Brändit hyödyntävät sivustoa tutkiakseen miten heidän tuotteitaan esitellään eri puolilla maailmaa. Heidän asiakkainaan ovat brändit kuten Gucci, Saga Furs ja Victoria’s Secret muutamia mainitakseni. Lehdet, kute Vogue, Elle ja Glamour käyttävät sivustolla olevia kuvia lehdissä ja digitaalisessa markkinoinnissa. Myös merkit hyödyntävät kuvia omassa markkinoinnissaan. Seuraavat koulut hyödyntävät sivustoa opetuksessaan: Berkeley College, University of Nebraska-Lincoln ja Sheridan College.

Mielestäni sivustolla on onnistuttu kaupallisuudessa. Kuluttajille avoimella sivustolla voi näyteikkunassa olevat tuotteet ostaa. Tätä on kaupallistaminen ja myynnin lisäys!

Sivusto on loistava lisä inspiraation etsintään. Kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä aikaa kiertää maailmalla. Sivusto on melko nuori ja vasta alkutaipaleella mutta jo nyt se tarjoaa paljon. Olen iloinen, että minulle tarjottiin mahdollisuutta olla yhteistyössä ja esitellä sivustoa Suomessa. Helsingissä oli Myymälä 2014 -messut 19.-20.-3. ja koulutusjohtaja Iris Heikkonen (AJK-Ammatillinen jatkokoulutus) kutsui minut esittelemään sivustoa AJK:n järjestämään Visuaalisen Markkinoinnin Erikoisseminaariin. Kiitos Iris ja Jon!

L1010764

Anna Juusela

Näyteikkuna, 24h mainospaikka

Kauppias hoi!

Miltä näyteikkunasi näyttää? Onko se viimeksi milloin pesty? Onko valaistus kunnossa?

Näyteikkuna toimii mainospaikkana. Myymälöille, jotka eivät sijaitse kauppakeskuksessa, jopa ympäri vuorokauden. Näyteikkuna on sisäänvetäjä, kiinnostava ja houkutteleva esillepano ikkunassa kutsuu asiakkaan sisään liikkeeseen. Näyteikkunaan kannattaa siis satsata.

Kilpailu kiristyy ja asiakas on houkutelteltava sisään liikkeeseen. Hänet on myös saatava viipymään siellä pidempään. Ostopäätöksistä 70 % tehdään myymälässä. (Visualistin työkalupakki, 2009). “Kuluttajista jopa 60 % on impulssiostajia, ja kun heidät on saatu liikkeeseen , on tärkeää saada heidät viihtymään siellä mahdollisimman pitkään.” (Annika Hirvi, Modin 2/2012).

Näyteikkunan tehtävä on ennen kaikkea myynnin lisäys ja sen vuoksi ideoinnin lähtökohtana on myytävä tuote. Visualistin työkalupakki -kirjassa (2009) Annika neuvoo, että idean tulee olla helposti hahmoteltavissa ja ymmärrettävissä. Tuotteen täytyy tulla hyvin esille ja esillepanon tulee auttaa erottumaan kilpailijoista. Usein, vähemmän on enemmän! Liian täynnä oleva näyteikkuna ei kerro tarinaa, vaan se näyttää siltä juuri siltä mitä se on. Siltä, että siihen on vain lisätty päämäärättömästi tuotteita ja lopputuloksena on mainos, jossa on vähän kaikkea. Se ei ole myyvä! Miten hyvin alla oleva ikkuna kertoo mielestäsi tarinaa?

L1000159

Ideoita esillepanoihin voi kerätä kaikkialta, tutkaile ympäristöäsi! Internet on loputon lähde ideoille. Visualistin työkalupakki (2009) vinkkaa, että idean tulisi olla nopeasti toteutettava ja taloudellinen. Kiertele kilpailijoita, selaa internettiä ja lue lehtiä! Muista, että näyteikkuna on tila, ja siellä tulisi huomioida mittasuhteet. Näyteikkunan keskellä on optinen keskipiste, noin silmien korkeudella. Katse kiinnittyy tähän ensimmäiseksi. Pääsääntöisesti näyteikkunaa luetaan kuin kirjaa, vasemmalta oikealle.

Berliini

Mahdollisen mainosmateriaalin tarkoituksena on huomion herätys, tuotevalinnan ohjaus, ja se määrittelee värit. Käytä mainosmateriaalin värimaailmaa ja teemaa! Ota huomioon: kohderyhmä, sanoma, visuaalinen ilme (värit, kuvat, idea, typografia).

Näyteikkunaa kannattaa hyödyntää monipuolisesti markkinoinnissa. Vansin liike Kööpenhaminassa (kuva alla) mainostaa näyteikkunassaan skeittauksen maailmanmestaruuskisoja. He ovat fiksusti laittaneet ikkunaan tarvittavan infon ja luoneet mielenkiintoisen näyteikkunan, unohtamatta markkinoida myös tennareitaan.

IMG_3670

Älä unohda näyteikkunan valaistusta! Valolla myydään. Suomessa näyteikkunat ovat pääosin huonosti valaistuja. Näyteikkuna vaatii paljon valoa, sillä ikkuna heijastaa. Loistaputket yksinään eivät ole riittävän tehokkaita valaisemaan ikkunaa, vaan tarvitsevat tuekseen kohdevalot.

DSC_0326

Miltä näyteikkunasi siis näyttää? Kannattaa käydä kurkkaamassa sitä asiakkaan silmin.

Ps. Jos et vielä ole ladannut ilmaista e-kirjaani Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi -opas yrittäjälle, lataa se tästä!

Anna Juusela

Visuaalinen markkinointi, höttöäkö?

Esillepanot ja yrityksen liikevaihto sekä varaston kierto ovat kaikki yhteydessä toisiinsa. Liian usein unohdetaan, että visuaalisesti houkuttelevilla ja myyvillä esillepanoilla saadaan varasto kiertämään ja liikevaihto kasvamaan. Somistus ja visuaalinen markkinointi nähdään usein päälle liimattuna, irrallisena varsinaisesta liiketoiminnasta, tuotteiden siirtelynä paikasta toiseen.

Valitettavasti tämä ideologia näkyy useammassakin putiikissa. Vaatteet tuntuvat kaatuvan niskaan, koska varasto on paisunut liian suureksi ja vanhojen tuotteiden osuus on valtava. Se näkyy liikkeen ilmeessä, yleensä sekaisena vaateröykkiöiden kohtauspaikkana. Myöskään näyteikkunoiden tärkeyttä ei huomioida. Näyteikkunat ovat sisäänvetäjä, joiden merkitystä ei tulisi vähätellä. Mitä mieltä olet näistä ikkunoista? Ne edustavat valitettavasti totuutta suomalaisista näyteikkunoista, liikkeiden 24h mainoispaikoista, jota näkee ympäri Suomea. Pimeitä ja tunkkaisia!  Lisää näyteikkunoista täällä.

 

näyteikkunat

 

Suuret ketjut ovat ymmärtäneet somistuksen, varastonhallinnan ja liikevaihdon yhteyden ja merkityksen. Siihen panostetaan ja se näkyy. Yhtenä esimerkkinä on Visual Retailingjoka tarjoaa yrityksille hyödyllisiä työkaluja. Esimerkiksi varaston kiertonopeuden seuraaminen on yksi tärkeimmistä kauppiaan työkaluista. Se, miten virheostojen/huonosti liikkuvien tuotteiden kanssa toimii, määrittää kannattavuutta. Samalla tavoin kuin se, kuinka uudelta, kiinnostavalta ja freesiltä liike näyttää asiakkaan astuessa sisään. Lisää aiheesta voit lukea täältä.

Visuaalinen markkinointi ei pitäisi olla pelkkää tavaran siirtelyä ja asettelua kauniisti. Sen takana tulisi olla ajatus. Ajatus siitä, miten kasvatan myyntiä, miten kasvatan lisämyyntiä, miten myyn setin yhden tuotteen sijaan? Siihen tulisi panostaa myynti mielessä. Visuaalinen markkinointi ei ole höttöä, jos sen tekee oikein. Tavoitteellisesti, kasvattaakseen varaston kiertonopeutta ja liikevaihtoa.

Anna Juusela