Ei auta markkinointi mikäli myymälän kassa vuotaa kuin seula

Olen törmännyt jännään ilmiöön sosiaalisen median keskusteluja seuratessa. Markkinoinnin osaajia tuntuu löytyvän joka lähtöön ja markkinoinnin tärkeydestä puhutaan joka tuutissa. Markkinointiin onkin alettu kiinnittää kiitettävästi huomiota. Kuitenkin kovin monelta yrittäjältä tuntuu puuttuvan perusasioiden hallinnointi, eli myymälän liiketoiminnan kannattavuus.

Kuten taloa rakennettaessa, tärkeintä on tehdä kunnon perustukset, liiketoiminnassa on ennen kaikkea huolehdittava tuottavuudesta. Mitä hyötyä on näkyvyydestä, jos liiketoiminta ei ole kannattavalla pohjalla? Ei auta markkinointi mikäli myymälän kassa vuotaa kuin seula.

1. Tunne asiakkaasi!
Oman kohderyhmän tunteminen ja tietäminen on liiketoiminnan lähtökohta myös vähittäiskaupassa. Kun tunnetaan tavoitellut asiakkaat, helpottuu valikoiman ja palveluiden tarjooman suunnittelu.

2. Seuraa trendejä!
Kohderyhmän tuntemisen jälkeen on tärkeää seurata oman alan trendejä sekä megatrendejä, ne kertovat mihin suuntaan kuluttajat sekä toimiala ovat menossa. Seuraaminen helpottaa sisäänostojen suunnittelua.

3. Suunnittele ja budjetoi sisäänostot!
Kun tunnetaan oma asiakaskunta ja tiedetään mihin suuntaan kuluttajakäyttäytymisen muutokset, trendit, ovat menossa on helpompaa suunnitella mitä tuotteita täytyy myymälään ostaa. Budjetti auttaa hahmottamaan millaisilla summilla omaan myymälään tuotteita voi ostaa suhteessa myynteihin. Näin toiminta on kannattavaa eikä tehdä yliostoja ja varasto kiertää.

4. Seuraa varastosi kiertoa!
Sisäänostetut tuotteet tulisi nähdä kulueränä niin kauan kuin ne ovat myymättä. Seuraa vähintään viikottain parhaiten myyviä tuotteita sekä huonoiten myyviä tuotteita. Reagoi huonosti liikkuviin tuotteisiin ajoissa, ettei varasto pääse paisumaan kumulatiivisesti.

Kiinnitä ensisijaisesti huomiosi liiketoimintasi tuottavuuteen, kun perusta on kunnossa, markkinointi ja asiakkaiden löytäminen on huomattavasti helpompaa.

TallennaTallenna